De treinen rijden links r in België en rechts in Nederland , hoe gebeurt die overgang?

Als ik de trein van Brussel naar Amsterdam neem ,merk ik niets

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar dit < dripje> weet niet wat hij zich daar bij moet voorstellen, link of rechts rijden ener trein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon aan de rechterkant van twee sporen of aan de linkerkant van twee sporen.
Cryofiel
13 jaar geleden
In het grootste deel van Nederland zijn de baanvakken tweesporig. Dat betekent, dat er twee sporen naast elkaar liggen. Wij gebruiken het ene spoor om van A naar B te rijden, en het andere spoor om van B naar A te rijden. In Nederland rijden de treinen op het rechterspoor (op enkele uitzonderingen na). In België en Frankrijk rijden ze op het linkerspoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank,duidelijk!

Het beste antwoord

Door middel van een wisselbaanvak:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meersporigheid

In veel andere landen, waaronder Nederland, Duitsland en Roemenië, rijden de treinen normaal gesproken rechts. Bij de grens zullen treinen dus van spoor moeten wisselen, dit gebeurt meestal op een grensstation, waardoor de trein op het grensbaanvak dus een gedeelte 'aan de verkeerde kant' rijdt.

Links- of rechtsrijden is vaak historisch bepaald. In Engeland reed wegverkeer al links, de treinen volgden die traditie. In landen als Frankrijk (behalve Elzas en Lotharingen, die vroeger Duits waren), België en Rusland werden de spoorwegen door Britse ingenieurs aangelegd en/of met Britse investeringen gefinancierd, en werd het linksrijden overgenomen. In Nederland reden sommige maatschappijen, waaronder de NRS vroeger ook links, maar dat is later gewijzigd in rechts rijden.

In Nederland rijden treinen links op de grensbaanvakken met België, op de noordelijke sporen tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel Oost Aansluiting, en op de HSL-Zuid vanaf Barendrecht, zie links en rechts rijden op spoorlijnen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon een wissel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Dan is bij de grens daar ergens dan is de wissel. Dat is de ding met de reels, en dan kan je wisselen van de ene reel naar de andere reel. En dus ook van de reel rechts naar de reel links en vieze versen. En dan maar een ding dat je oppast, dat is dan is de trein die rijdt dan van nederland naar de belgen en dan doettie wisselen (niet de tanden maar de reel) maar dan moet niet net precies op zelfde moment de trein van de begie naar de nederlander rijden en willen wisselen (niet de voetballer maar de reel) want dan botsing. Maar daarom is de spoorboekje van vroeger met dat je weet wanneer is dan de treinwaar enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rail en rails maar niet reel en reels
gewoon door wissels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt het goede antwoord dus al een paar keer gekregen. Het gebeurt dus via een wissel.
Alle info daarover kun je op het internet lezen indien je dat interessant vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat door een wissel, dat merk je meestal wel: bij hoge snelheid remt de trein dan meestal wat af en de trein slingert heen en weer. Als je bij Roosendaal (Rsd) de grens over gaat, wisselt de trein al door naar het linkerspoor kort na het vertrek uit Rsd; dat doorwisselen naar linkerspoor bij een groot station valt meestal niet zo op:
1) de trein is dan nog aan het optrekken en hoeft niet af te remmen voor het wissel.
2) treinen moeten heel vaak een of meerdere wissels door rondom grote stations.

Voor planners is dat trouwens een heel gedoe, dat linksrijden van de Belgen: alle treinen richting Belgie kruisen de treinen uit Belgie: je kunt ze dus niet tegelijkertijd plannen.