De treinen rijden links r in België en rechts in Nederland , hoe gebeurt die overgang?

Als ik de trein van Brussel naar Amsterdam neem ,merk ik niets

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door middel van een wisselbaanvak: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meersporigheid In veel andere landen, waaronder Nederland, Duitsland en Roemenië, rijden de treinen normaal gesproken rechts. Bij de grens zullen treinen dus van spoor moeten wisselen, dit gebeurt meestal op een grensstation, waardoor de trein op het grensbaanvak dus een gedeelte 'aan de verkeerde kant' rijdt. Links- of rechtsrijden is vaak historisch bepaald. In Engeland reed wegverkeer al links, de treinen volgden die traditie. In landen als Frankrijk (behalve Elzas en Lotharingen, die vroeger Duits waren), België en Rusland werden de spoorwegen door Britse ingenieurs aangelegd en/of met Britse investeringen gefinancierd, en werd het linksrijden overgenomen. In Nederland reden sommige maatschappijen, waaronder de NRS vroeger ook links, maar dat is later gewijzigd in rechts rijden. In Nederland rijden treinen links op de grensbaanvakken met België, op de noordelijke sporen tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel Oost Aansluiting, en op de HSL-Zuid vanaf Barendrecht, zie links en rechts rijden op spoorlijnen in Nederland.

Gewoon een wissel.

Nou kijk. Dan is bij de grens daar ergens dan is de wissel. Dat is de ding met de reels, en dan kan je wisselen van de ene reel naar de andere reel. En dus ook van de reel rechts naar de reel links en vieze versen. En dan maar een ding dat je oppast, dat is dan is de trein die rijdt dan van nederland naar de belgen en dan doettie wisselen (niet de tanden maar de reel) maar dan moet niet net precies op zelfde moment de trein van de begie naar de nederlander rijden en willen wisselen (niet de voetballer maar de reel) want dan botsing. Maar daarom is de spoorboekje van vroeger met dat je weet wanneer is dan de treinwaar enzo.

gewoon door wissels

Ja je hebt het goede antwoord dus al een paar keer gekregen. Het gebeurt dus via een wissel. Alle info daarover kun je op het internet lezen indien je dat interessant vind.

Je gaat door een wissel, dat merk je meestal wel: bij hoge snelheid remt de trein dan meestal wat af en de trein slingert heen en weer. Als je bij Roosendaal (Rsd) de grens over gaat, wisselt de trein al door naar het linkerspoor kort na het vertrek uit Rsd; dat doorwisselen naar linkerspoor bij een groot station valt meestal niet zo op: 1) de trein is dan nog aan het optrekken en hoeft niet af te remmen voor het wissel. 2) treinen moeten heel vaak een of meerdere wissels door rondom grote stations. Voor planners is dat trouwens een heel gedoe, dat linksrijden van de Belgen: alle treinen richting Belgie kruisen de treinen uit Belgie: je kunt ze dus niet tegelijkertijd plannen.

Bronnen:
werkervaring spoor
www.sporenplan.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100