Waarom worden veiligheidsinstructies alleen doorgenomen op de boot/in het vliegtuig?

Voor het opstijgen worden in elk vliegtuig de veiligheidseisen doorgenomen. Ook op langdurige boottochten. Echter wanneer ik bijvoorbeeld een internationale trein (Thalys, TGV etc) instap wordt dit achterwege gelaten. Ook bij een busreis wordt dit soms achterwege gelaten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Een ongeluk in een vliegtuig of op een boot is vaak veel dodelijker dan bijv. in een bus of in een trein. Als een vliegtuig boven zee crasht moet je weten waar je reddingsvest ligt en hoe het werkt. In een bus of trein kan je niet zeggen: over 5 minuten crashen we. Terwijl dat in een boot of vliegtuig (meestal) wel kan zodat er voorbereidingen getroffen kunnen worden gedaan om het ongeluk minder dodelijk te maken. In een trein of bus kan je niet voorbereiden op een crash. Dat is binnen een paar seconden al voorbij.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt!
groetjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zit dagelijks in trein of bus, maar hoogst zelden in vliegtuig of boot - je bent er dus minder vertrouwd mee en moet dus voorgelicht worden. Dat was althans de gedachte in de tijd dat deze gewoonte ontstond.
Dit nog los van het praktische kant dat een vliegtuig punt-tot-punt vervoer is, terwijl een trein veel tussenstops heeft en het ondoenlijk is om na elke stop weer de procedures door te nemen.