Als 2 auto's tegelijk van rijbaan wisslen en botsen wie is er dan fout?

Vandaag deze situatie meegemaakt, gelukkig ging het net goed maar ik vraag me nu af wie er fout zou zijn.
Ik rij op de snelweg met 3 rijstroken. Ik rij op de linkse baan, helemaal rechts rijd een rij auto's. De middelste baan is leeg. Op hetzelfde moment dat ik 1 baan naar rechts wil gaat een auto van de rechtse baan 1 baan naar links om in te halen. We komen dus beide gelijk op de middelste baan naast elkaar. Wie zou er dan fout zijn?

Toegevoegd na 26 seconden:
Ik hoop dat de uitleg duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me juist. Eventuele nuances buiten beschouwing gelaten (einde 1e of 3e rijstrook).

Het beste antwoord

Beide doen een bijzondere verrichting. namelijk van rijstrook wisselen (Niet van rijbaan want dan zou je spookrijder worden)

Daar er geen juridische opbouw is in belangrijkheid van een bijzondere verrichting zijn beide wat men noemt gedeeld aansprakelijk.

Bij bewijs (in dit geval niet te leveren want het is de bewering van 1 party) zou de politie een bekeuring kunnen uitschrijven voor het te lang links rijden.
Maar dat is helemaal niet zeker wanta chter je kan een auto net naar de meest rechterbaan zijn gegaan waardoor de linkerauto ook opschoof.

Het klinkt arrogant. maar geloof me dit is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

beide je moet uitkijken voordat je een zijdelingse verplaatsing uitvoerten in de juiste volgorde binnenspiegel,buitenspiegel over de schouder en natuurlijk op tijd kenbaar maken wat je gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken zouden de verzekeringsmaatschappijen van de betrokken automobilisten met elkaar afspreken dat beide even schuldig zijn en opdraaien voor de eigen schade. Heb je dan geen volledig-casco-verzekering ben je de pineut want dan moet je zelf de schade betalen.
Overigens gebeurt ditzelfde ook bij de (regelmatig voorkomende) situatie waarbij 2 auto's achteruit een parkeerhaven uitrijden en tegen elkaar botsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een smiechterige verzekeraar was geweest, zou ik me afvragen hoe lang de middelste baan al vrij was, en of je dus niet onnodig links aan het aanhouden was, en dus al de fout in was gegaan hierdoor. Als je al in de middelste baan had gezeten waar je op dat moment schijnbaar thuishoorde, was de aanrijding niet gebeurd.

Maar goed, ik weet niet in hoeverre dit juridisch in orde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar jij was fout. Je mag namelijk niet helemaal links rijden als de middelste baan vrij is. Je moet zo rechts mogelijk rijden. Op het moment dat er op de middelste baan ruimte was om naar rechts te gaan, had je dit gelijk moeten doen, anders maak je jezelf schuldig aan onnodig links rijden. Dit kan je trouwens een boete van 90 euro opleveren.

Op de manier zoals jij het schrijft, "De middelste baan is leeg" ging je te laat naar rechts. Jij bent dus fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het jouw het meeste aan te rekenen is; een invoegstrook is eindig; jij kan er op anticiperen dat auto's die daar rijden gaan invoegen op de rijbaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meest linkse auto is fout.
dit omdat jij je handeling hadf moeten afmaken en al lang terug had moeten zijn op de middelste baan zodra deze vrij is.
de auto meest rechts start net een handeling en als hij deze begonnen is moet je wacvhten. besluit jij pas op dat moment (te laat) je handeling afte maken en je botst is het de schuld van de auto op de meest linkse baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De auto uit de rechterrijstrook komt van rechts, dus die heeft voorrang. De linkerrijstrook is mijn inziens dan ook fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder eigen schade betalen.Ook bij invoegen werkt dat zo (zelf meegemaakt) ik moest ruimte laten voor invoeger en invoeger mag niet zich er tussen drukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dan waar het van twee naar 1 rijstrook gaat.