Waarvoor dient dat pinnetje bij het handvat van de tankpomp?

Ik dacht dat dat was om de knijpbeugel vast te zetten (die is meestal vrij zwaar als je die langer vast moet houden), maar heb het nu een paar keer geprobeerd maar nergens werkt het...

10 jaar geleden
in: Auto's
10.5K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
tank over de grens, daar werkt dat pinnetje prima

Antwoorden (2)

Bij de meeste tankstations hebben ze deze optie uitgeschakeld. Hij zit er kog wel, maar werkt niet meer.
Veel vrachtwagenchauffeurs hebben een pin aan de sleutelbos, waardoor ze dit palletje wel kunnen vergrendelen.
Ook de tankdop ertussen klemmen werkt in veel gevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat een 'vastzetinrichting' - daarvoor is het pinnetje inderdaad- verboden is. Alleen voor een 'high speed dieselpomp' mag zo'n ding wel gebruikt worden.

Zie Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS) 28, artikel 9.6.13

"9.6.1.3 Vulpistool met automatische afslag.
De afleverinstallatie moet zodanig zijn ingericht, dat slechts
gedurende een daartoe strekkende opzettelijke bediening van de
vulafsluiter vloeistof kan worden afgeleverd. Een automatisch
afslagmechanisme moet zijn aangebracht waarmee de vulafsluiter
wordt gesloten als de tank waaraan wordt afgeleverd, vrijwel
is gevuld.
Het afslagmechanisme moet tevens in werking treden bij een
lichte schok, bijv. ten gevolge van vallen.
De greep van het vulpistool van een door het publiek
bedienbare afleverinstallatie mag niet zijn voorzien van een
vastzetinrichting. Het vulpistool van een z.g. "high speed"
dieselafleverinstallatie (afleverdebiet meer dan 60 l/min) die
b.v bestemd is voor de aflevering aan vrachtwagens en autobussen,
mag echter wèl van een vastzetinrichting zijn voorzien."

Toegevoegd na 7 minuten:
Zelf vastzetten mag ook niet:

"9.6.1.4 Verbod op vastzetten vulpistool
De greep van een vulpistool, dat niet is voorzien van een
vastzetinrichting, mag niet in geopende stand worden
vastgezet."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk om te lezen. Maar toch kom ik regelmatig op plekken waar het vastzetmechanisme nog gewoon werkt. Het mag dus niet, lees ik.
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad, het mag niet. Behalve bij een tankstation waar uitsluitend pompbedienden werken die je tank mogen vullen. Dan is namelijk geen sprake van een "door het publiek bedienbare afleverinstallatie." Maar of die nog bestaan? Heb nog een artikel gevonden uit 2009, waar de politie erop controleerde:
"BOVAG raadt ondernemers aan om de vastzetinrichtingen van de vulpistolen te laten verwijderen, voor zover dit nog niet is gebeurd. De politie gaat namelijk binnenkort extra controleren. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van honderden euro’s. Volgens PGS 28 artikel 9.6.1.3 mag een vulpistool niet zijn voorzien van een vastzetinrichting waarmee het vulpistool in geopende stand kan worden vergrendeld. Hoewel de meeste ondernemers de vastzetinrichtingen al hebben laten verwijderen, meldt de politie dat ze bij een kleine steekproef in de regio Midden- en West-Brabant op negen tankstations vastzetinrichtingen heeft aangetroffen. Tot nu toe heeft de politie slechts waarschuwingen uitgedeeld, maar binnenkort zal zij boetes uitdelen bij gebleken overtredingen. U doet er dus goed aan de vastzetinrichtingen te laten verwijderen, voor zover dat op uw station nog niet is gebeurd. De enige uitzondering op de regel vormen de high speed diesel-vulpistolen, die wel voorzien mogen zijn van een vastzetinrichting. - See more at: http://www.bovagkrant.nl/brandstoffen/item/27637-politie-controleert-vulpistolen-tankstations#sthash.We0Lx1LF.dpuf"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, die bestaan nog :-P Ik vroeg me daar altijd af waarom zij hem wel vast konden zetten en ikke niet, duidelijk nu dus :-)