Mijn Ford Fiesta 1.4 TDCI (mk 6, bj 2002) heeft een hoger station toerental bij dit warme weer (30+ graden), is dat normaal?

- Het toerental is bij normale temperatuur en warme motor ongeveer 750/800 toeren.
- Het toerental is bij hitte (meer dan 30 graden) en gewoon (normaal-)warme motor ongeveer 1000 toeren.

Toegevoegd na 41 minuten:
station moet stationair zijn: dus een hoger stationair toerental

10 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

De reden is waarschijnlijk dat tijdens de warmte de Airco meer moeite moet doen om de auto van binnen lekker koel te houden. Tevens moet draait de Koeling-Fan waarschijnlijk constant, wat allemaal dus extra vermogen kost.

Heel misschien heeft je motor wat meer weerstand op draaiende onderdelen, zoals je stuurbekrachtiging en andere onderdelen op de V-snaar die allemaal wat uitzetten door de warmte en er dus meer weerstand ontstaat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben geen auto monteur ofzo, maar het lijkt me niet normaal,aangezien je toerental x versnellings-verhouding x eind-reductie x band-omtrek altijd dezelfde snelheid oplevert, is het dus eigenlijk niet mogelijk dat je (in dezelfde versnelling) daadwerkelijk verschillende toerentallen bij dezelfde snelheid hebt. Tenzij door de warmte je band-omtrek toeneemt, maar dan zou je juist minder toeren bij dezelfde snelheid nodig hebben.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat bij het opwarmen je koppeling lichtjes slipt, waardoor niet alle toeren van je motor daadwerkelijk je versnellings-bak bereiken. Heb je een automaat, dan is dat niet ongebruikelijk (tenzij je een lockup hebt), maar voor een handbak lijkt het me een probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frenkel88
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg. Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt, het moet stationair toerental zijn in de vraag i.p.v. station. Mijn theorie was min of meer dat de auto harder moet werken om de motor te koelen en om de koelvloeistof (sneller) rond te pompen. Ben benieuwd of ik nog meer reacties krijg. Bedankt in ieder geval!