Wat is het aandraaimoment van1/2 UNF wielbouten?

Het gaat om de voorwiellen van een New Holland trekker. Het is 1/2 UNF als het goed is 8.8

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Het beste antwoord

Bij UNF bouten wordt de kwaliteit van de bout niet aangegeven in 8.8, 10.9 of 12.9 .
Meestal worden zgn. graad 5 bouten gebruikt die te herkennen zijn aan drie streepjes op de kop. Voor zwaar belaste bouten (zoals wielbouten) kunnen graad 8 bouten gebruikt zijn, te herkennen aan zes streepjes op de kop.
Een graad 5 1/2"UNF bout heeft een max. aanhaalmoment van 85 lb-ft wat overeenkomt met 115 Nm. Bij een graad 8 bout is dat 120 lb-ft (162 Nm)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1/2 unf komt nagenoeg overeen met M12. M 12 met hardheid 8.8 kent een aanhaalmoment van ongeveer 90Nm.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan M12 metrisch niet vergelijken met 1/2" UNF. UNF staat voor United National Fine, fijne draad dus. Het klopt wel dat 1/2" ongeveer overeenkomt met 12 mm. (1/2" is 12,7 mm) maar M12 metrisch heeft een spoed van 1,75 mm (de afstand tussen twee naast elkaar liggende draadgangen) en 1/2" UNF heeft een spoed van 1,27 mm. (20 draadgangen per inch) Daardoor is de kerndiameter van de UNF bout groter dan van de M12 bout waardoor ook het aanhaalmoment hoger ligt.