Hoe sterk zijn vleugels?

Vliegtuigvleugels zijn heel sterk, maar hoe komt dat? Heel sterk zien ze er niet uit, en een vliegtuig weegt al gauw 80000 kg (737) als het opstijgt! Dan ook nog de luchtweerstand! Hoe kan dat zo sterk zijn? En waarom breken ze nooit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Het is de constructie opbouw van de vleugel, dmv. liggers. die de vleugel zo sterk maak!

de vleugels wordt door de lift opgetild. waardoor de romp ook mee gaat.

zie het filmpje van de wing stress test bij een boeing 777! heel interessant, en nu vertrouw je zn vleugel 100% als je dit ziet!

Toegevoegd na 3 minuten:
De hele vleugel bestaat, behalve uit een linker- en rechtervleugel, vaak ook nog uit een midden vleugel in de romp. ook wel een center wing box. De box verbindt de linker en rechtervleugel aan elkaar en zorgt zo voor een stevige constructie. De linker en rechtervleugel zijn vaak door bouten en moeren aan de center wing box vastgemaakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig breken vleugels niet zo snel meer af.
Wereldwijd weet ik het niet maar in Nederland was de laatste keer op 6 oktober 1981 bij Moerdijk.
Je zou het eigenlijk niet zeggen maar een vliegtuigvleugel is opgebouwd als een grote steeds smaller wordende doos met daarop de vleugelneus en aan de achterkant de vleugelachterrand.
Aan de voorkant en achterkant van de doos heb je een voorligger (wingspar) en achterligger (rearspar).
Van voor naar achter heb je meerdere ribben die mede de vorm van de vleugel bepalen en aan de boven en onderkant heb je de huidplaten.
Door die doos constructie is een vleugel licht maar toch sterk.
Een ander voordeel is dat je in een waterdichte doos ook nog brandstof mee kan nemen.
De vleugels zitten met bouten vast aan het vliegtuig.