Waar zit de hand pump in een Boeing 777?

Ik bedoel de hand pump in het hydraulische systeem mocht er een noodgeval zijn. Mocht je het weten, zou je er ook een bron bij willen zetten? Alvast bedankt!!!

Toegevoegd op 29 november 2018 11:08: afbeelding

Weet jij het antwoord?

/2500

Die zit nergens. Er zit geen ''DE hand pump'' in een vliegtuig. Als het hydraulische systeem lek is kun je pompen tot je een ons weegt.

In de door LeonardN aangedragen bron https://okigihan.blogspot.com/p/pumps-all-aircraft-hydraulic.html staat o.a.: “The hydraulic hand pump is used in some older aircraft for the operation of hydraulic subsystems and in a few newer aircraft systems as a backup unit. Hand pumps are generally installed for testing purposes, as well as for use in emergencies. Hand pumps are also installed _to service the reservoirs from a single refilling station_. [...]” De afbeelding van de vraagsteller toont rechtsboven zo’n gemeenschappelijk handpompje om de systemen bij te vullen (na een reparatie aan een onderdeel bijvoorbeeld). Het betreft dan dus een pompje om kleine hoeveelheden bij te vullen, net zoals je een fietspomp gebruikt om bij te vullen. Op moderne grote vliegtuigen heb je niets aan de beperkte kracht die je met een nood-handpomp op zou kunnen brengen. Terzijde: in de cockpit van de (kleinere) Boeing 737 zitten wel twee klassieke handwielen met uitklapbare zwengels, maar die zijn om in bepaalde noodgevallen de stand van het stabilo (de ‘staartvleugel’ in lekentaal) rechtstreeks d.m.v. kabels met de hand te wijzigen. Normaal gebeurt dat zgn. trimmen elektrisch (en daar valt er niet tegenop te zwengelen ... helaas). Er staat iets verderop ook: “Modern aircraft use a combination of engine-driven power pumps, electrical-driven power pumps, air-driven power pumps, power transfer units (PTU), and pumps driven by a RAT (Ram Air Turbine). For example, large aircraft, such as the Airbus A380, have two hydraulic systems, eight engine-driven pumps, and three electrical driven pumps. The Boeing 777 has three hydraulic systems with two engine driven pumps, four electrical driven pumps, two air driven pumps, and a hydraulic pump motor driven by the RAT.” Bij de 777 is dus tijdens de vlucht nooit sprake van werken met een handpomp! De noodtoepassing heeft geen handpomp en is niet om systemen bij te vullen, maar om zelfs bij uitvallen van alle andere pompen de hydraulische vloeistof tóch nog rond te kunnen blijven pompen, zodat je er de roeren, luchtremkleppen, landingskleppen, en landingsgestellen mee kunt bedienen. Dan praat je dus over een circulatiepomp, zoals bij een CV-ketel. In uiterste nood bij uitvallen van motoren en dus motorgedreven en pneumatisch aangedreven pompen, kan er dan een Ram Air Turbine (een soort sterk windmolentje) uitgeklapt worden, zodat je toch nog een beperkte pompwerking overhoudt zolang het vliegtuig maar voldoende snelheid houdt. vervolg

Toegevoegd op 30 november 2018 08:51: bron, tekst, video
Bronnen:
https://okigihan.blogspot.com/p/pumps-all-...
http://www.flight-mechanic.com/large-aircr...
https://www.youtube.com/watch?v=c9yz6Gd216o

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100