Waar zit de hand pump in een Boeing 777?

Ik bedoel de hand pump in het hydraulische systeem mocht er een noodgeval zijn. Mocht je het weten, zou je er ook een bron bij willen zetten? Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
In de cockpit, het is de bediening.
Reddie
5 jaar geleden
Denk je nu werkelijk dat dit het schema van een Boeing 777 is?
Dit is gewoon een algemeen onderwijs plaatje.

Antwoorden (2)

Die zit nergens.
Er zit geen ''DE hand pump'' in een vliegtuig.
Als het hydraulische systeem lek is kun je pompen tot je een ons weegt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je het hydraulische systeem van een Boeing 777 bekijkt zie je toch duidelijk boven in een hand pomp staan.
ronron1212
5 jaar geleden
Een pomp ja maar hoezo een handpomp?
Reddie
5 jaar geleden
Denk je nu werkelijk dat dit het schema van een Boeing 777 is?
Dit is gewoon een algemeen onderwijs plaatje.
LeonardN
5 jaar geleden
Een bron die beweert dat sommige vliegtuigen wel een handpomp zouden hebben:
https://okigihan.blogspot.com/p/pumps-all-aircraft-hydraulic.html -Als het hydraulische systeem lek is kun je pompen tot je een ons weegt.-
Dat is een stropopredenering, als het systeem lek is kan de elektrische pomp gewoon doorgaan, een handpomp zal je hebben als de elektrische pomp buiten werking is en het systeem niet lek is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie, je weet overduidelijk niets van wat je praat... Dit is een plaatje gehaald uit een System Description Section Manual (Chapter 29) van een Boeing 777.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardM. Bedankt voor je reactie!!
In de door LeonardN aangedragen bron https://okigihan.blogspot.com/p/pumps-all-aircraft-hydraulic.html staat o.a.:
“The hydraulic hand pump is used in some older aircraft for the operation of hydraulic subsystems and in a few newer aircraft systems as a backup unit. Hand pumps are generally installed for testing purposes, as well as for use in emergencies. Hand pumps are also installed _to service the reservoirs from a single refilling station_. [...]”

De afbeelding van de vraagsteller toont rechtsboven zo’n gemeenschappelijk handpompje om de systemen bij te vullen (na een reparatie aan een onderdeel bijvoorbeeld). Het betreft dan dus een pompje om kleine hoeveelheden bij te vullen, net zoals je een fietspomp gebruikt om bij te vullen. Op moderne grote vliegtuigen heb je niets aan de beperkte kracht die je met een nood-handpomp op zou kunnen brengen.

Terzijde: in de cockpit van de (kleinere) Boeing 737 zitten wel twee klassieke handwielen met uitklapbare zwengels, maar die zijn om in bepaalde noodgevallen de stand van het stabilo (de ‘staartvleugel’ in lekentaal) rechtstreeks d.m.v. kabels met de hand te wijzigen. Normaal gebeurt dat zgn. trimmen elektrisch (en daar valt er niet tegenop te zwengelen ... helaas).

Er staat iets verderop ook:
“Modern aircraft use a combination of engine-driven power pumps, electrical-driven power pumps, air-driven power pumps, power transfer units (PTU), and pumps driven by a RAT (Ram Air Turbine). For example, large aircraft, such as the Airbus A380, have two hydraulic systems, eight engine-driven pumps, and three electrical driven pumps. The Boeing 777 has three hydraulic systems with two engine driven pumps, four electrical driven pumps, two air driven pumps, and a hydraulic pump motor driven by the RAT.”

Bij de 777 is dus tijdens de vlucht nooit sprake van werken met een handpomp! De noodtoepassing heeft geen handpomp en is niet om systemen bij te vullen, maar om zelfs bij uitvallen van alle andere pompen de hydraulische vloeistof tóch nog rond te kunnen blijven pompen, zodat je er de roeren, luchtremkleppen, landingskleppen, en landingsgestellen mee kunt bedienen. Dan praat je dus over een circulatiepomp, zoals bij een CV-ketel.
In uiterste nood bij uitvallen van motoren en dus motorgedreven en pneumatisch aangedreven pompen, kan er dan een Ram Air Turbine (een soort sterk windmolentje) uitgeklapt worden, zodat je toch nog een beperkte pompwerking overhoudt zolang het vliegtuig maar voldoende snelheid houdt.
vervolg
Bordensteker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
De handpomp rechtsboven in de afbeelding van de vraagsteller is daar zo te zien zuiver ingetekend om aan te geven hoe elk van de systeemreservoirs (als het vliegtuig op de grond staat) via een centrale aansluiting, door middel van een externe pomp van een hydraulic service wagen, bijgevuld kunnen worden. Er staat ook RSVR FILL SEL VLV (Reservoir Fill Selector Valve) (oftewel KeuzeKraan om een Reservoir te Vullen) bij de keuzekraan links ervan. Beter leesbare schema’s en uitleg vind je in
http://www.flight-mechanic.com/large-aircraft-hydraulic-systems-boeing-777-hydraulic-system/ Het uit een externe bron bijvullen is daar aangegeven rechts in afb. 12-68. En ... waar het allemaal om begonnen was: dé uiterste noodoplossing voor de hydraulische bestuurbaarheid als ooit de aandrijving van alle normale pompen zou wegvallen is geen handpomp, maar de Ram Air Turbine (RAT), een mini-windturbine, en die wordt netjes uitgelegd door ‘Captain Joe’ in
https://youtu.be/c9yz6Gd216o .
LeonardN
5 jaar geleden
+Een antwoord geven dat iets niet het geval is, en toch een beeldscherm vol relevante informatie!