Waarom maakte het eind vorig jaar verongelukte Russische vliegtuig geen doorstart?

Eind 2012, als ik me goed herinner zaterdag 29 december, verongelukte in Rusland een vliegtuig. Het vliegtuig landde perfect, maar geen enkel remsysteem functioneerde. Daardoor schoot het vliegtuig door tot voorbij het einde van de landingsbaan, waarna het op een snelweg terechtkwam, brak en vlam vatte.

Wat ik mij afvraag: als de piloten remmen, merken dat dat niet lukt, vervolgens een ander remsysteem proberen, merken dat dat ook niet lukt - waarom hebben ze dan niet vol gas gegeven en een doorstart gemaakt?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar kan je op dit moment nog geen antwoord op geven want het onderzoek loopt nog.
Hangt een beetje af van de oorzaak van de crash.
Op 5 nov en 20 dec zijn er ook al incidenten geweest met een Tu-204 en dan toevallig ook nog van dezelfde maatschappij.
Bij het incident op 20 dec schijnt er volgens de geruchten een probleem met de thrust reverser te zijn geweest. Dat zijn dingen op de motor die de uitlaat straal omkeren zodat je ermee remt.
Een van de motoren zou juist volle kracht vooruit hebben gegeven in plaats van af te remmen.
Dit toestel kwam 250 tot 300 meter na het einde van de baan tot stilstand.
Op 29 dec in Moskou lag de snelweg op 400 meter van het einde van de baan.
Als je land remt het toestel automatisch op de normale remmen en moet je de motoren naar stationair doen (minimaal 2 seconden) om de thrust reversers te kunnen gebruiken. De thrust reversers gebruikt je door een hendel omhoog te halen en dan weer gas te geven. En dan kom je erachter dat je niet voldoende af remt. Waarschijnlijk geef je iets meer gas en zet je de automatische rem wat zwaarder. Nog steeds rem je niet voldoende af.
Wat doe je ????
Waarschijnlijk ben op dat moment al te laat om door te starten.

Voor het doorstarten heb je trouwens vaste procedures met vaste noodroutes.
Maar in noodgevallen heeft de captain daar eigenlijk niks mee te maken en doet hij wat volgens hem het beste voor de passagiers,crew en het toestel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Aan de reacties (in je eerste link) te zien is er minimaal één luchtvaartmaatschappij die een doorstart verbiedt nadat je de straalomkeerders (thrust reversers) hebt gebruikt.

Andere antwoorden (1)

http://nos.nl/artikel/456663-remmen-faalden-bij-crash-moskou.html
Waarschijnlijk was de snelheid al te laag en de baan te kort om nog een doorstart te maken.
Maar als een doorstart wel lukt...Waar moet je dan landen? Een noodlanding in een rivier kon niet vanwege vorst. De beste plaats is dan toch het vliegveld omdat de hulpdiensten daar ook zijn.