Waarom is controle (paspoort, bagage) veel strenger als je binnen de Europese Unie vliegt, dan wanneer je met de trein reist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat treinkapingen alleen maar in films voorkomen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb jij vast nog nooit gehoord van De Punt denk ik...
AWM
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, Oeroe.
Was weliswaar geen Europees traject, maar toch.
Alleen is dat meen ik de afgelopen 32 jaar niet meer voorgekomen en dat valt dan af bij de risico-analyses van de beveiligers.
Omdat een vliegtuig dat door een bomaanslag wordt getroffen voor alle inzittenden dodelijk is en dus veel meer aandacht krijgt waardoor eventuele terroristen dit dus als een veel aantrekkelijker doelwit zien.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar misschien is een trein wel minder makkelijk te controleren. Vroeger werden treinen makkelijker bij de grens stil gezet en iedereen gecontroleerd.
Als een vliegtuig wordt getroffen is dat in ieder geval veel dramatischer omdat iedereen omkomt door de crash. Bij een trein is dat niet zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 11 maart 2004 vielen er 191 doden door aanslagen op een treinstation. Wat is het verschil?
AWM
14 jaar geleden
En dat was ook een binnenlandse trein.
Je kunt niet alle forenzen fouilleren.
Ja, het kan wel, maar....
Het is voor terroristen veel interessanter om een vliegtuig als doelwit te gebruiken dan een trein omdat een vliegtuig over het algemeen geen tussenstops maakt en dus veel meer mensen van een land tegelijk vervoerd. Deze mensen kunnen het doel van de aanslag zijn.
In een trein die nog 20 tussenstops maakt is het minder duidelijk wat voor mensen (en hoeveel) erin zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met kwade bedoelingen kan van een vliegtuig een veel groter en explosiever moordwapen maken dan van een trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Een kort maar volledig juist antwoord...