Het eerste vliegtuig is uitgevonden door de broers Wright.
Vier jaar lang hebben ze geprobeerd om het vliegtuig de lucht in te krijgen.
Ze hebben veel modellen gemaakt.
Het eerste vliegtuig: leek op een vlieger.
Er waren touwen aan de vleugels vast gemaakt om het vliegtuig te sturen.
Het tweede vliegtuig: was een echt zweefvliegtuig niet zo eentje die wij kennen maar meer als vlieger.
Hij bleef tien seconde in de lucht.
In die tien seconde moest je veel doen.
Het derde vliegtuig: in 1903 bouwden de broers hun echte vliegtuig.
Het vliegtuig leek nog veel op een vlieger.
Maar dit vliegtuig had een benzinemotor die twee propellers kon laten draaien.
Het vierde vliegtuig: al gauw lukte het de broers om een vliegtuig te bouwen die een uur kon vliegen.
Behalve de piloot kon er ook een passagier mee.
Zo sterk was het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

[quote=http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuig#Geschiedenis]
Uitvinders waren aan het eind van de 19e eeuw bezig met het uitvinden van een vervoermiddel waarmee men gemotoriseerd kon vliegen, De luchtballon was al in 1783 uitgevonden, het zweefvliegtuig werd voor het eerst succesvol getest door Otto Lilienthal in 1891. In 1903 wisten de Amerikaanse Gebroeders Wright als eerste mensen met hun zelf gebouwde en gemotoriseerde vliegtuig, "The Flyer", een gecontroleerde vlucht te maken. Op 27 mei 1908 vloog Henri Farman het eerste vliegtuig boven België. In Nederland vloog het eerste vliegtuig op 27 juni 1909, bestuurd door Charles de Lambert. In 1910 maakte de Fransman Henri Fabre het eerste watervliegtuig[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegeven jouw vraag: Wie maakte het eerste vliegtuig?
ZONDER de vermelding dat er ook mensen mee vervoert moesten worden maakt het beantwoorden lastig....

Ik heb voor je gevonden: Tatins aeroplaan. Ontworpen door ene Victor Tatin, aangedreven door samengeperste lucht met 2 tegengesteld draaiende propellors en dit apparaatje vloog in iedergeval in 1879 toen er militaire proeven mee genomen werden.
Feitelijk dus een model vliegtuigje met 0,7 m² vleugeloppervlak.
Zie verder de bron voor een afneelding. (Beschrijving van dit apparaat vind je tevens in "knotsgekke uitvindingen van de 10e eeuw van leonard de Vries. Mogelijk tweedehands wel ergens verkrijgbaar)
Le Musee de l'air heeft een collectie van dit soort vliegtuigjes van Victor Tatin.

Ps. Dat erkend wordt dat de eerste BEMANDE vlucht uitgevoerd werd door de fietsenmakers Wright is uiteraard ook datgene wat ik zou zeggen als de vraag geluid had wat de eerste bemande vlucht was geweest....maar daarin zijn anderen me al voorgegaan met dat antwoord.

Voor de moderatoren: De belangrijkste inhoud van de engelstalige bron is hierboven in mijn verhaaltje verwerkt. Helaas vond ik zogauw geen nederlandstalige bron..daarom ook een boekvermelding, die is wel nederlandstalig. Bij wikipedia kan er nog een belangstellende een artikel over gaan schrijven in het Nederlands.

Toegevoegd na 9 minuten:
Aanvulling: Ik heb hier gekozen voor het model met de samengeperste lucht motor als vermelding (model uit 1879). eerder als had deze ontwerper rubber elastiek aangedreven "speelgoed" vliegtuigjes gemaakt.
Maar dat zie ik meer als zwevers met alleen aandrijving om weg e komen.