Vliegtuig vertrok met 4,5 uur vertraging richting Schiphol. Heb ik recht op enige vergoeding?

Toegevoegd na 1 minuut:
We vertrokken buiten Europa naar Schiphol toe.

10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je vlucht vertraging heeft opgelopen dan heb je recht op geld terug. Je hoort dan een schadevergoeding te krijgen tussen de € 250,- en € 600,- Het bedrag is afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van je vlucht.
je hebt recht op een bedrag van € 250,- voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer
je hebt recht op een bedrag van € 400,-voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer
je hebt recht op een bedrag van € 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer
voor alle overige vluchten heb je recht op een bedrag van € 600,-
Het Europees parlement en de Raad hebben de Verordening (EG) nr. 261/2004 in het leven geroepen om vliegpassagiers te beschermen. Deze verordening ofwel wet- en regelgeving legt vast wat de criteria zijn voor vluchten die geannuleerd zijn of waarbij instapweigering heeft plaatsgevonden.
Daarnaast bestaat er nog het ‘Sturgeon arrest’ waarin wordt gezegd dat vluchten met een vertraging van meer dan 3 uur gelijk worden gesteld aan geannuleerde vluchten.
Het recht hebt op een financiële vergoeding is afhankelijk van verschillende factoren. Er zijn gevallen van overmacht zoals een vulkaanuitbarsting of een terroristische aanslag. Is je vlucht vertraagd of geannuleerd door een dergelijke reden dan heb je geen recht op geld terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je wel via een nederlandse site of bedrijf hebt geboekt? Ik dit de retourvlucht van een heenvlucht die vanuit Euorpa vertrok?
Dan heb je zeker recht op een vergoeding. Kijk eens op http://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/vliegreizen/rechten-bij-vertraagde-vlucht. Lees het allemaal even rustig door. Dan vind je ook een voorbeeldbiref die je kunt opsturen met het verzoek de vergoeding naar je over te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Recht hebben is 1. Recht krijgen is 2. Veel maatschappijen proberen het uitbetalen van deze vergoedingen te traineren en dwingen je om je gelijk bij de rechtbank te halen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt raad ik je aan om met hen contact op te nemen. Zij zullen vast een standaard claim formulier hebben en kunnen je ondersteunen bij het halen van je recht.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering dan raad ik je aan om contact op te nemen met een claimbureau. Denk daarbij o.a. aan EUclaim . Als zij de vergoeding binnen halen dan betaal jij een percentage van de vergoeding aan hen.