Hoe kan het dat je in een snelle auto helemaal naar achter word gedrukt maar in een vliegtuig alleen bij het opstijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
2.9K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat een vliegtuig alleen rollend snelheid maakt voordat het gaat opstijgen. Eenmaal hoog in de lucht verandert de druk niet.
bamibal
9 jaar geleden
Zowel bij een auto als bij een vliegtuig voel je het alleen tijdens het accelereren. Bij een constante snelheid word je niet meer in je stoel gedrukt.

Het beste antwoord

Bij een snelle auto gebeurt het ook alleen bij het optrekken, zodra de auto een constante snelheid rijdt houdt het ook in de auto op. Alleen een auto kan veel makkelijker remmen en optrekken dus je kunt het een veel wildere rit maken :)

Dit verschijnsel komt door een eigenschap van alles dat massa heeft: traagheid. (Ook: inertie.) Traagheid betekent dat er een kracht nodig is om een object met massa (zoals jouw lichaam) van richting of snelheid te veranderen. Hoe meer massa, hoe meer traagheid.

De auto, of het vliegtuig, accelereert, en beweegt dus steeds sneller en sneller naar voren. Het kost kracht om jouw lichaam ook op die snelheid te brengen. Die kracht wordt overgebracht op jouw lichaam door de rugleuning, die aan het voertuig vast zit en dus met het voertuig mee accelereert. Jij wordt dus niet naar achteren gedrukt in een vliegtuig of snelle auto, maar het voertuig drukt zichzelf in feite naar voren tegen jouw rug aan, doordat de snelheid oploopt. Zodra de snelheid constant is, d.w.z. niet meer verandert, en jouw lichaam dezelfde snelheid heeft als het voertuig, is er geen extra kracht meer nodig om jouw lichaam op dezelfde snelheid te brengen als het vliegtuig of de auto. Zo lang als je in die constante beweging blijft, bewegen jij en alle andere dingen in de auto/het vliegtuig in hetzelfde zgn. "referentiekader" als het voertuig, oftewel je bent "in rust" ten opzichte van het voertuig. Je kunt dus ook een euro omhoog gooien en weer vangen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over dat je met honderden kilometers per uur beweegt. Trek dit nu door naar de snelheid van de rotatie van de aarde, die is aan het aardoppervlak ongeveer 1670 kilometer per uur! Maar daar hoef je geen rekening mee te houden als je een kaartenhuis bouwt, omdat jij en het kaartenhuis "in rust zijn" ten opzichte van het aardoppervlak. Bedenk nu eens wat gebeurt als de aarde plotseling zou stoppen met draaien.

Het verschijnsel traagheid en het feit dat de traagheid van een object met meer massa groter is kun je heel duidelijk merken als je heel hard tegen een tennisbal schopt, en daarna heel hard tegen een bowlingbal. (Don't try this at home.)

Nog een dingetje: je hebt vast wel eens een slowmotion-filmpje gezien van een trap tegen een voetbal. (Bij voetbalreclames of zo.) Je ziet dat de voetbal eerst een stukje indeukt voordat de voetbal gaat bewegen, omdat het leer van de bal zacht is. Dat is hetzelfde dat er met de kussens van je vliegtuig-/autostoel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer interessant antwoord, Ook goede voorbeelden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan te bedenken dat ik hier in Sydney dus met 1670 km/u de andere kant op draai :) In feite zijn we elkaar dus constant aan het passeren met de belachelijke snelheid van 3340 kilometer per uur, op zo'n 12.700 km afstand van elkaar :) Maar nu ga ik naar bed, 't is al half twee. Hopelijk maakt mijn antwoord wat duidelijk aan de vraagsteller en trek ik er niet te veel bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(Nou ja, heel grof gerekend dan, Sydney ligt natuurlijk niet echt diametraal tegenover Nederland.)
Cryofiel
9 jaar geleden
Je draait dezelfde kant op, je zit alleen aan de andere kant van de draaimolen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk... Ik draai dezelfde kant op. Ik beweeg de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, alleen de reacties snap ik niet maar dat maakt niet uit (van het draaien en kilometer enzo)