Als er een aardbeving plaats vindt zoals onlangs in Haiti, kunnen de vliegtuigen die dan overvliegen last hebben van hevige turbulentie?

Vloog onlangs van Cuba naar de Dominicaanse republiek over Haiti en er was hevige turbulentie. Later bleek dat er onder ons een aardbeving plaats vond.
Was deze hevige turbulentie toeval of het gevolg van een natuurs verschijnsel (zoals een aardbeving)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat kan niet. Turbulentie komt niet van aardbevingen. Temperatuur verschillen een bewolking zorgen daar voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou werkelijk niet weten wat voor invloed een aardbeving zou kunnen hebben op de hogere luchtlagen. Daar kan echt geen verband tussen zijn.
AWM
14 jaar geleden
Lijkt me niet mogelijk, dan zou de aarde tientallen meters omhoog en omlaag moeten gaan.
Wat misschien wel invloed zou kunnen hebben is de luchtdruk, bij een lage luchtdruk, is er minder druk op de aarde zelf en vaak hevige turbulentie door buienvorming.
hierdoor zou het misschien samen kunnen vallen, echt maar misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou misschien kunnen doordat de schokgolven zich ook door de lucht verplaatsen. Zal er ook aan liggen hoe hoog je overvliegt. Op 2 kilometer hoogte zal je het misschien merken, maar op 10 kilometer niet.