Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je rijbewijs ingenomen worden nadat je geflitst ben?

Ik ben anderhalve week teug geflitst met meer dan 50km te hard.
nou heb ik brief van het CJIB gehad, en daarbij moet ik aangeven of ik op tijd van overtreding zelf de bestuurder was. Kunnen ze nu dan mijn rijbewijs innemen of kan dat alleen als je staande word gehouden?

het is mijn eerste zware overtreding en ik heb mijn rijbewijs hard nodig i.v.m mijn werk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Als je staande gehouden wordt na meer dan 50km/h te hard dan word je rijbewijs ingevorderd.

Als je geflitst wordt met meer dan 50km/h te hard moet de kentekenhouder vertellen wie de chauffeur is geweest.
Dan kan er een "transactie" worden aangeboden of hij/zij moet naar de rechter.
Maar als dat vaker voor is gekomen,
of het was veel meer dan 50km/h te hard dan moet die persoon zeker naar de rechter.

Als de kenteken houder is "vergeten" wie er toen gereden heeft, dan moet hij/zij zelf naar de rechter.

De rechter kan dan "OBM" opleggen, dat lijkt op invorderen, maar het heet anders.
Dit is ook weer afhangkelijk van het "verleden" van de bestuurder.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve als je zelf de bestuurder was, dan hoef je dat niet te vertellen. Je hoeft in nl nooit mee te werken aan je eigen veroordeling. Als je blijft ontkennen, dat je niet meer weet wie er gereden heeft. Dan krijg je van de rechter alleen een geldboete. ( wel een flinke) maar geen aantekening. De politie moet immers bewijzen wie er achter het stuur zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen een staande houding en flitsen is dat de politie de bestuurder in het eerste geval op heterdaad betrapt en in het tweede geval niet. Er is in jouw geval onzekerheid over wie de bestuurder was, niemand kan bewijzen of jij dat zelf was, of een ander. Aan je geweten de vraag hoe je hiermee verder gaat. In elk geval geef je aan dat je ervan geleerd hebt en dat is prima. de snelheidsbeperkingen zijn er ook om jou te beschermen! En mooi dat je verder niets op je kerfstok hebt, daar let een rechter zeker op.
Voor het overige sluit ik me aan bij Escape!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Geflitst, dan kunnen ze toch een foto laten zien aan de rechter? En als jij dan zegt dat je het niet weet.
Is dat dan geen meineed?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik weet het echt niet zeker. Het is mij (nog) niet overkomen. Ik rij met grote regelmaat te hard, maar behalve aan het eind van de A30, niet ZO veel te hard.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing