hoe hard mag een 25 km voertuig officieel?

er is wat onduidelijkheid over hoe hard een 25 km voertuig nou officieel mag, in het filmpje hieronder van het pow news zie je in het begin op de snelheidsmeter 70 km per uur staan, ook wordt er verteld dat "een 25 km auto mag gewoon 45 om dat hij anders een gevaar op de weg is"
weet iemand wat nou officieel in de wet hierover staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K

Antwoorden (2)

Maximumsnelheiden:
"voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;"

Zoals bedoelt in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen:

"motorrijtuig met beperkte snelheid: motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;"

Dus zoals ik het begrijp. Het motorvoertuig kan dan wel 45, maar de maximumsnelheid is 25 km per uur.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok bedankt voor je reactie,
als dit waar is waarom wordt er dan in de video gezegd dat je 45 mag omdat je anders een gevaar op de weg bent?
en betekent dit dan ook dat ze in het begin dus veel te hard rijden ( 70 )?
en in dit artikel wat jij geeft staat "niet zijnde lanbouw/bosbouw voertuigen", is dit niet officieel een landbouwvoertuig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mbt die 45 km: er wordt wel meer gezegd.. Ik denk dat het probleem is dat het gaat om teruggekeurde auto's en dat er daarna geen controle meer over is. De constructiesnelheid mag niet meer dan 25 km/u bedragen, maar waarschijnlijk staat er niet duidelijk in de wet dat je dus niet harder dan 25 km/u mág rijden? Dat zou hij officieel namelijk niet mogen kunnen, maar omdat er vaak nog aan geklust wordt ná de keuring, kunnen ze dat vaak wel. Een buurjongen van me had ook zo'n ding, ik had het nog nooit gezien dus ben toen de regelgeving eens na gaan zoeken. Hij reed er minimaal 50 mee voor zover ik heb kunnen zien. En dat het gaan landbouwtrekker o.i.d. is: dat klopt. Het gaat om teruggekeurde auto's. Bijvoorbeeld een gewone (vaak oude) auto waar de achterbank uit is gehaald (mag immers ook niet ingericht zijn voor het vervoer van personen) zodat bij wijze van spreken de zoon van de boer er een aantal balen hooi mee naar een boerderij verderop kan brengen. Een MMBS (motorvoertuig met beperkte snelheid) is een specifieke categorie landbouwvoertuig, maar geen trekker. Dat staat er dus bij om duidelijk te maken dat het artikel geldt voor die categorie voertuigen; voor gewone land- of bosbouwtrekkers gelden namelijk weer andere regels. 16- en 17-jarigen moeten daar bijvoorbeeld wel een trekkerrijbewijs voor hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus eigenlijk is er geen wet die het verbied om harder te rijden dan die 25 km?
Het is een soort snorfiets/brommobiel en die mogen gewoon maar 25 km/h.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zou je inderdaad denken, maar ik weet dat het officieel een landbouwvoertuig is en geen bromfiets, onder andere omdat je voor zoiets wel een rijbewijs nodig hebt en voor dit voertuig niet!