Verborgen gebreken

In augustus heb ik een Dodge Ram Van 2.5i gekocht van een particulier. Al erg snel bleek er een groot olielek te zitten onder de motor. Dit is geconstateerd door de dealer waar ik enkele dingen wilde laten controleren. Respectievelijk de carterpan pakking, de kop pakking en de krukas keerring zijn inmiddels vervangen en ik stel de vorige eigenaar hiervoor aansprakelijk. Volgens 2 getuige deskundige is het volstrekt ongeloofwaardig dat de vorige eigenaar hier nooit wat van gemerkt heeft.

Wat zijn mijn kansen als ik dit laat voorkomen bij de rechtbank?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

In tegenstelling tot mijn voorgangers:

Je zegt "al snel bleek". Of het nu inmiddels 2009 is maakt niet zoveel uit (de termijn waarbinnen je deze vordering kunt instellen is 2 jaar), waar het om gaat is wat je met "snel" bedoeld, en of je dat tijdstip ook "objectief toetsbaar" kunt bewijzen (oftewel, als de garage 2 dagen na de koop het heeft vastgesteld en daarover in rechte wil verklaren).

Wel gezegd moet worden is dat omstandigheden van belang zijn, bijv. de betaalde prijs (stel 50% van een vergelijkbare auto, dan had je het kunnen bedenken). Je onderzoeksplicht kan ik weinig over zeggen, want je zegt niets over (bijv.) de geldigheid van de APK of andere rapporten die de verkoper je overhandigd heeft (dat kan de onderzoeksplicht zomaar vernietigen namelijk: dan ben je gewoon misleid).

Wat ik dus zeg: het hangt sterk af van de casus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het tijdsbestek tussen de koop en mijn bezoek aan de dealer bedraagd enkele dagen. Dus eveneens aug '08. De garage heeft een uitvoerig (expertise) rapport opgesteld met de verborgen gebreken, waarvan ik de verkopende partij direct in kennis heb gesteld. Sindsdien is een lang welles/nietes discussie aan de gang. Echter stellen mijn 2 getuige deskundige dat het volstrekt ongeloofwaardig is dat de vorige eigenaar hier nooit wat van heeft gemerkt. Deze deskundige willen als het zover komt voor de rechtbank getuigen... Het APK verhaal is verder oké. Het APK raport 9-1-08 heb ik in bezit. Het motorblok was uitvoerig schoon gespoten. Het olieverbruik was volgens de verkoper normaal voor een Amerikaan. Inmiddels weet ik dat dit 7 liter op ruim 2400 km is geweest. Chrysler Nederland heeft mij (schriftelijk) bevestigd dat dit niet meer dan 1 ltr. op 1000 km mag zijn... En de prijs was gezien de zgn. dagwaarde volstrekt normaal.

Andere antwoorden (3)

neem aan agus 2008 dan ben ik bang dat je er niks aan kan doen. het is al 7 maanden geleden en dan zal de tegenpartij wel zeggen van de auto was goed toen ik het verkochte als het binnen een week was gebeurd dan had je alle recht om de schade terug te vorderen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen, bij particuliere koop heb je geen poot om op te staan. Het is onmoglijk aan te tonen dat de verkoper dit gebrek heeft geweten. Bovendien heb je onderzoeks plicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals hierboven gezegd heb je bij particuliere koop weinig kans van slagen. Persoonlijk vind ik het een gevalletje eigen schuld dikke bult. Als jij het bij de koop niet opgemerkt hebt, waarom de eigenaar tijdens het rijden wel? Genoeg mensen die de motorkap nooit omhoog hebben gehad...