Hoe kan je u binnenspiegel vast zetten op de juiste stand?

De binnenspiegel van mijn auto blijft niet op de correcte stand staan.
Deze gaat vanzelf omhoog wanneer ik met de auto aan het rijden ben.

Kan hier iets aan gedaan worden want het is best vervelend dat je deze telkens voor en tijdens het rijden juist moet zetten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (1)

Je moet de spiegel op de juiste manier verstellen.

De spiegel verstellen kan namelijk op twee manieren: door de spiegel zelf te bewegen, en door het "lipje" te bewegen dat achter/onder de spiegel zit.

Het "lipje" is in dit geval de verkeerde manier. Dat dient er alleen maar voor om de spiegel van de normale stand in de antiverblindingsstand (en andersom) te zetten. Dat lipje kun je dus best gebruiken, maar alleen voor dat ene specifieke doel, niet om de spiegel te verstellen. Het "lipje" heeft dan ook slechts twee standen waarin de spiegel stabiel blijft staan. Zet je het "lipje" ergens halverwege die twee standen, dan zal de spiegel door de trillingen van het rijden vanzelf naar één van die twee stabiele standen bewegen. Ik vermoed dat dit bij jou het geval is.

De juiste manier is: het frame van de spiegel vastpakken en de gehele spiegel te draaien tot hij in de juiste stand staat. Natuurlijk nadat je eerst het bovengenoemde "lipje" in één van beide stabiele standen hebt geduwd, en wel de normale stand, niet de antiverblindingsstand.

Toegevoegd na 10 seconden:

Als je de juiste manier gebruikt en de spiegel dan nog steeds tijdens het rijden naar boven "kruipt", is er iets mis met de spiegel. In dat geval kun je het beste een nieuwe spiegel kopen. Dat kost wat, maar de extra rijveiligheid is dat zeker waard. Ga maar na: nu heb je telkens een slecht achteruitzicht door die "kruipende" spiegel (slecht voor de veiligheid), je ergert je (slecht voor de veiligheid), en je moet telkens de spiegel verstellen waardoor je aandacht niet optimaal bij het verkeer is (slecht voor de veiligheid).

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Hoe een simpel spiegeltje 3 keer slecht is voor de veiligheid. Plus