Zijn er eigenlijk minimumeisen verbonden aan de felheid/lichtopbrengst van led-achterlichten?

Toyota Prius van 13 jaar oud, we kregen bij de apk te horen dat de rechter unit te weinig licht gaf. Glas is helder en de hele unit zijn gloeilampen behalve de achterlichten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (3)

Achterlichten
Auto’s moeten zijn voorzien van twee achterlichten. De kleur moet helder
rood zijn. De achterlichten moeten bij helder weer op 300 m afstand nog
duidelijk zichtbaar zijn.
3 jaar geleden
In Nederland moet de lichtsterkte van het achterlicht voldoen aan het gestelde daaromtrent in de Europese norm (paragraaf 6.1.1.1. van ISO 6742-1-1987).
Voor achterlichten geldt in België conform de Europese norm een minimum van 1,5 en maximum van 12 candela.
Het maakt hierbij niet uit of het led- of gloeilampen zijn.
SimonV
3 jaar geleden
In de A.P.K. eisen staat over achterlicht-sterkte alleen dat beide achterlichten nagenoeg gelijk van sterkte moeten zijn. Als een achterlicht gevormd wordt door meerdere LED's, dan mag max. 25% van die LED's defect zijn.
jc54