Wat moet je doen als er bij 130 km/uur een hert oversteekt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Laat je niet verrassen, zorg dat je geen 130 rijdt op een weg waar de kans aanwezig is dat er een hert over steekt.... Als je dan toch 130 wil rijden kijk dan geregeld in je spiegels zodat je weet wat er om je heen rijdt. Als je verrast wordt door een hert met die snelheid wijk dan niet uit. Ga vol in de remmen zonder te sturen. Pas als je onder de 80 komt kun je uitwijken maar bij die snelheid duurt het zo lang om van 130 naar 80 af te remmen dat het hert allang geraakt of gemist is. Het is beter om het hert te raken dan met die snelheid uit te wijken. Een hert wordt weggeketst maar als je door een uitwijkmanouevre over de kop slaat of een boom raakt heb je meer kans op letsel

Ik vraag me af of je wel ergens 130 mag rijden waar herten zouden kúnnen oversteken maar dat terzijde. Als je dat toch overkomt: gas los en zorgen dat je je schrap zet voor de klap en dat je je auto op de weg houdt want jouw grootste gevaar is dat je van de weg raakt door een vreemde stuurbeweging en de dood vindt tegen een boom terwijl het hert het overleefd heeft.

Als het nacht is in ieder geval je groot licht snel uit doen als je dat aan hebt en toeteren, dan springt ie misschien nog weg.

Dit geldt niet alleen voor een hert, maar voor alle obstakels. Bij motorijden leren we deze situatie aan als de 'noodoverlevingsreactie' als je toch een bocht dom genomen hebt tegen elke opleiding in. Let wel: Met ABS is deze methode niet meer bruikbaar! Deze noodstop houdt volgende in: 1. Je controleert of er iemand achter je is. Indien wel, geef je gas en rij je het hert voluit omver, liefst op een plaats van je wagen waarbij je jezelf en je mederijders beschermt. 2. Is er niemand achter je, dan doe je de noodstop: VOLLE rem terwijl je hier misschien ook de claxon voluit induwt en dit doe je tot je maximaal verminderd bent van snelheid. Met de moto in een bocht, zet je EERST de moto recht want voluit remmen kan ALLEEN rechtdoor. 3. Na je remfase of met je moto vervolgens op het laatste stuk voor je van de weg afgaat, draai je je stuur de bocht in of weg van de beweging van het hert en geef je terug vol gas in de juiste versnelling als het kan (met moto kun je tijdens de noodremhierboven overigens 2 of 3 x terugschakelen als je circuit gewoon bent) zodat je de beweging omzet in een schuine aanrijding. PS: Ik heb dit meegemaakt met een everzwijn toen Thijs Vral naast me zat en bij mij net een extra rijles in de heenweg in het Zuiden van Frankrijk gekregen had. Dat kwam met haar kindje voluit aangelopen van links, ik remde en merkte dat ik al te ver was, ging naar links dichter bij het everzwijn tot het nabij kwam en vervolgens gaf ik voluit gas terwijl ik terug naar rechts overtrok: hierdoor kwam het everzwijn zachter tegen mijn zijpaneel van mijn chauffeursdeur en viel om, krabbelde terug recht en liep terug het woud in links, terwijl het kindje net voor mijn wielen over geraakt was. We zijn dan uitgestapt en dat linkerpaneel was zo weinig beschadigd dat ik het niet eens heb moeten vervangen, maar de kras erop toont nog mooi het euvel. Ik probeer de foto ervan te vinden en straks te uploaden. Samengevat: Richting van hert pijlsnel analyseren terwijl je noodrem doet indien geen achterligger, en dan net voor de aanrijding die aanrijding manipuleren door in de looprichting te acceleren zodat je zelf de situatie onder controle houdt (het hert zal trouwens ook zelf in die zin reageren zoals met dat everzwijn en zo raak je er meestal beter uit; heb je een tegengestelde reactie, heb je dubbel pech en schade).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100