Kan ik een telefonische afspraak voor een auto aankoop annuleren?

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik een telefonische afspraak gemaakt bij een autodealer om een tweedehands auto te komen bezichtigen en te kopen.
Er is geen koopcontract getekend of aanbetaling overgemaakt uiteraard.
Ook is er geen bandopname of zo gestart om de aankoop te bevestigen.

Wel heb ik gevraagd de auto apk te keuren aangezien de apk over 2 weken verloopt.
Dit heb ik gevraagd zodat ik de auto gelijk kan meenemen aangezien het een flink stuk rijden is.
Aanstaande maandag zou ik er heen gaan om de auto te kopen maar financieel blijkt het toch niet haalbaar.

Kan ik maandag morgen vroeg nu gewoon de dealer opbellen en zeggen dat het niet haalbaar is ,of zit ik er aan vast?

Met vriendelijke groet,

Q

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor, je kunt hier gewoon van af. Een mondelinge overeenkomst is welliswaar geldig in Nederland, maar dan moet de verkoper hard maken dat dit ook écht een overeenkomst is en dat dit ook voor jou duidelijk is. Zonder een bandopname is dat niet mogelijk en daarom is het dus mogelijk. Of je voor de kosten van de keuring moet opdraaien is moeilijk te zeggen, maar ook hier zal het moeilijk te bewijzen zijn dat je er opdracht voor hebt gegeven. Dus waarschijnlijk kom je makkelijk van af.

Daar kun je gewoon van af ,ook voor de apk hoef je niet te betalen ,deze keuring moet de handelaar toch doen bij verkoop. Je hebt een afspraak gemaakt om eventueel een auto te kopen, en hem nog niet gekocht , ook als je was gaan kijken had je nog altijd kunnen zeggen dat je hem niet wilde omdat de auto niet bevalt ,de prijs te hoog is ,de kleur niet naar je zin is, of je al een andere auto gekocht hebt, door een beter aanbod.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100