wanneer wordt remvloeistofdruk gemeten?

Na een APK keuring heeft de garage mijn remvloeistofdruk ongevraagd gemeten, en deze was aan de lage kant .
De monteur wist te vertellen dat in Duitsland dit een verplichte meting is..?
Kosten €17, 50 per wiel.
Een vreemd verhaal of juist niet....?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Als de APK in Nederland is uitgevoerd dan wordt de remwerking van het voertuig beoordeeld op een remmentest rollenbank. Hiervoor wordt de auto eerst met de voorwielen op de rollenbank gezet. Door het rempedaal in te trappen wordt afgelezen hoeveel de remvertraging is. Daarna het zelfde voor de achterwielen.

De remvertraging mag binnen toleranties per wiel iets verschillen maar moet wel voldoen aan de minimale eisen.
Ook de handremwerking wordt op deze wijze getest en beoordeeld.
Defecten aan het remsysteem in de drukverdeling komen op deze wijze direct aan het licht.

Door veroudering van de remvloeistof kan de samendrukbaarheid hiervan vergroten doordat zich vocht en vuil in het remleidingsysteem ophoopt. Remvloeistof is op zichzelf niet samendrukbaar. De remkracht kan dan idd. wat afnemen.
Maar zolang het totale remsysteem voldoet aan de APK eisen inzake remvertraging is dat geen directe reden voor afkeur.

Voor een remvloeistof drukmeting per wiel wordt alleen gekozen als er een vermoeden van lekkage bestaat waardoor er lucht in de leidingen kan komen of remvloeistof verloren kan gaan. Dit zal de werking van de remmen wel negatief beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een raar verhaal. Normaliter is de remdruk op alle wielen gelijk, tenzij er een leiding potdicht zit. Die meting per wiel lijkt me dus oplichterij.
Het kan nuttig zijn de remdruk te meten om te controleren of de rembekrachtiger goed werkt. Maar ik heb daar nog nooit een bedrag voor op mijn rekening gezien.
Hij kan natuurlijk ook alle lampjes nakijken en dat apart op de rekening zetten. Dat zijn er al gauw een stuk of twaalf (en dan tel ik de binnenverlichting niet me).
Maar, heb je je auto dan in Duitsland laten keuren?