Hoe werken de versnellingen van een fiets?

Mijn fiets heeft links 3 versnellingen en rechts 7 versnellingen. Als ik de linker versnellingen hoger zet dan wordt er meer weerstand geboden bij het fietsen (3 is veel weerstand). Als ik de rechterversnelling op 1 zet dan wordt er ook meer weerstand geboden en bij 7 de moet ik heel veel trappen (de ketting gaat wel telkens rond) om vooruit te komen. Klopt het dat de versnellingen van een fiets zo werken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. Links is de voorste tandwiel-systeem -> de trappers. Rechts is de achterste tandwiel-systeem -> het achterwiel. Het lichtste is als voor het kleinste tandwiel heeft en achter het grootste tandwiel. Als het tandwiel voor groter wordt, moeten je voeten meer omwentelingen maken en dat is zwaarder. Als achter kleiner wordt, zal het achter-tandwiel (en dus het achterwiel) meer omwentelingen maken dan met het grootste tandwiel. Het kleinste tandwiel is dus zwaarder met dezelfde energie die in de ketting zit. De telling van de versnelling is van laag tot hoog (1-3 en 1-7), van de kleinste tandwiel tot de grootste tandwiel. (Ik heb deze tekst wel 5x doorgenomen, om te voorkomen dat ik links/rechts, voor/achter en kleinste/grootste wel goed heb gedaan. Maar het is zo gemakkelijk om daar een foutje in te maken.)

Hoi Jim88, Dit is (hoop ik) het antwoord. Versnellingsmechaniek Een versnelling is een mechanische constructie die een bepaalde kracht-arm verhouding kan omzetten in nuttigere kracht-arm verhoudingen. Deze constructie wordt vooral gebruikt in fietsen, auto's en andere transportmiddelen. Doel Een versnelling heeft als functie de aangeboden kracht van een persoon (in het geval van een fiets) of een motor (in het geval van bijvoorbeeld een auto en boot) om te zetten in een kracht die past bij de huidige snelheid van het vervoermiddel in kwestie. Zowel mens als motor hebben bepaalde draai- of trapsnelheden waarbij een meest optimale kracht geleverd kan worden waardoor er optimaal gepresteerd wordt. Om zo dicht mogelijk bij de aandrijfsnelheden te blijven, wordt de versnelling gebruikt als een mechanische overbrenging van de geleverde kracht aan de wielen van een voertuig. Uitvoeringen Fietsderailleur De meest eenvoudige versnelling is te realiseren door middel van het gebruik van twee tandwielen met een verschillend aantal tanden. Bij de rotatie van één wiel zal het andere wiel een groter of kleiner aantal rotaties ondergaan. Soms is zo'n tandwiel-tandwiel koppeling niet direct, maar gerealiseerd via een ketting die twee kettingwielen met elkaar verbindt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een fiets. Vaak wordt van meerdere combinaties van kettingwielen gebruikgemaakt om over meerdere kracht-arm verhoudingen te beschikken. Bij auto's wordt doorgaans van een koppelingsmechanisme gebruikgemaakt, daar de aandrijfkracht van de motor tijdelijk los gemaakt moet worden om te kunnen herconfigureren (=schakelen). Er bestaan overigens vele vormen en uitvoeringen van versnellingstechnieken en mechanieken om een versnelling te kiezen. Zo bestaat er bij de auto de variomatic die door DAF ontwikkeld werd maar bij andere automerken nooit veel populariteit heeft genoten. Bij fietsen kan gedacht worden aan de naafversnelling waarbij de versnelling volledig gerealiseerd is binnen de naaf van het achterwiel van de fiets, waarbij vaak ook de remmen zijn geïntegreerd (de zogeheten trommelrem). Voorts kan gedacht worden aan een derailleur waarmee de fietsketting van het ene kettingwiel naar het andere kettingwiel kan worden gebracht. Groeten, Maarten

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Versnellingsmechaniek

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100