Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn er zoveel BMW's met een x in het kenteken?

Dit valt me op. Ik heb het al eens in mijn directe omgeving gevraagd. Anderen vinden het ook opvallend maar kunnen er ook geen antwoord voor vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
762
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puur toeval, neem maar eens een ander merk auto in je gedachten en ga daar de X-en tellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie vooral vaak Franse auto´s met de N als beginletter van de middelste reeks van sidecode 6.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is niet alleen BMW, let er maar op dat andere auto's dat ook hebben. Het is zo dat de RDW in een bepaalde volgorde een lijstje afwerkt op datum en afgifte van kentekens. Het kan zijn dat er een hele serie is geweest met X vanuit een bepaald jaartal. Wellicht dat X een opvallende letter is naast de K, S of T en heeft het een onbewust psychologisch effect, net zoals het ook kan zijn dat je BMW een mooie auto vind en daar eerder naar zou kijken dan een Renault of Kia.
Het is zo dat maar een aantal letters gebruikt worden in Nederland: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z
Daarbij worden afkortingen van bestaande maatschappijen, politieke partijen en schuttingwoorden niet gehanteerd. Aangezien de letter X daar minder in voor komt kan het zijn dat de X op kentekens meer voorkomt dan bijv. V (vvd, pvv).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft niks met het merk te maken, gewoon puur toeval
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding