Dat komt niet speciaal omdat de auto van de buitenkant nat is maar omdat je in de auto vocht hebt. Dat krijg je omdat je nat je auto bent ingestapt, sneeuw dat aan je schoenen zat gesmolten is en omdat je zweet en ademt in je auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de winter koude buiten lucht neemt en die opwarmt en in de auto blaast zal zijn absolute vochtigheid niet veranderen(je voegt immers geen waterdamp toe). De relatieve vochtigheid zal echter wel dalen want de hoeveelheid damp die kan opgeslopt worden is groter in de verwarmde lucht. Men zegt dat de buitenlucht lucht droger wordt door hem te verwarmen.
In de auto zelf is de lucht in de winter reeds warmer dan buiten Hij kan dus meer (uitgeademde) damp bevatten. Vlak bij de koude ruiten is er een laagje koude lucht waardoor de damp daar gaat condenseren. De lucht aldaar bereikt door de lagere temperatuur 100% relatieve vochtigheid;
Als je nu dat koude laagje vervangt door droge opgewarmde buitenlucht op de ruit te blazen,bereik je 2 effekten
1° De Warme droge lucht zal het neer geslagen water terug doen verdampen en die lucht kan die damp ook opnemen.
2°De ruit zal sneller warm worden , waardoor ze minder geneigd zal zijn terug aan te dampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beslaan van ruiten wordt simpelweg veroorzaakt door vocht uit de lucht dat op de ruiten condenseert.

In het natte, koude jaargetijde is de lucht over het algemeen vochtig. En door kleding, natte schoenen en jassen brengen wij steeds opnieuw vocht in het interieur van het voertuig. Dit wordt nog eens versterkt door de menselijke adem. En vergeet ook de vloermatten niet! Hier vind je vaak een behoorlijke plas water die het beslaan van ruiten in de hand werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zetten vaak de recirculatie uit als het koud is. Dan zal hij ook snel beslaan.

vocht slaat vast op de koudste plekken en dat is als het warm in de auto wordt het raam.
Daarom is het ook goed om in de winter dan je airco even aan te zetten, die haalt immers vocht uit de lucht.