Zijn er plaatselijke waarschuwingen te krijgen voor gladheid?

In deze tijd lopen we weer kans op gladde wegen door bevriezing. Ik ben de laatste jaren een paar keer enorm onderuit gegaan met de fiets, en word een beetje zenuwachtig rond deze tijd. Het liefst zou ik, voordat ik 's morgens de deur uit ga, even checken of er in mijn woonplaats sprake is van gladheid. Dat soort meldingen kan ik echter nergens vinden. Alleen algemene weersvoorspellingen zoals "in de loop van de ochtend kans op gladheid in het noorden en oosten van het land", maar dat is me niet specifiek genoeg. Tenslotte zijn er vóór mij al veel mensen de deur uitgegaan die hebben gemerkt dat het glad is. Melden die dat niet ergens? Of moeten we daarvoor tegenwoordig op twitter zijn? En zo ja, hoe werkt dat dan?

Toegevoegd na 5 dagen:
Omdat er niemand was die met het antwoord kwam, ben ik zelf nog eens harder gaan zoeken. Toen kwam ik uit op twitter, waar tegenwoordig een lijst bestaat die #waarishetglad heet (verzorgd door @Strooizout). Daar kan iedereen een melding doen van gladheid in de eigen plaats of straat. Ik ga het zeker in de gaten houden en ben benieuwd wat het gaat opleveren als het echt glad gaat worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (1)

Ik zou gewoon even testen met je schoenen op het fietspad of het glad is.En opletten op de auto s als die rustig rijden.En misschien zie je wel strooiwagens rijden.Maar een meld punt voor een bepaalde plaats is er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat testen met de schoen doe ik natuurlijk al, maar dat werkt niet altijd omdat sommige schoenen gladder zijn dan andere. Bovendien verschilt het straatoppervlak ook nogal. Het kan veel uitmaken of het materiaal asfalt is, stoeptegels of het korrelige rode materiaal van de fietspaden.
Verder zeg je dat er geen meldpunt voor een bepaalde plaats is, maar dat blijkt dus wel het geval te zijn, hoewel het misschien nog niet heel bekend is.
Toch bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij, ter compensatie van de min (zonder motivatie). Ik vind bovendien Inge dat je je gezonde verstand moet gebruiken (zoals Werk ook in zijn antwoord aangeeft). Waarom moeten anderen dat voor jou doen? Wie zegt mij dat de informatie die anderen verstrekken klopt? Als er voor de regio waar jij woont een algemene waarschuwing gegeven wordt, zal dat heus ook in jouw woonplaats gelden, ze kunnen moeilijk iedere stoep, straat en buurt gaan controleren, onzinnig bovendien.