Is een fietslamp met lezer verboden ?

Ik ben op zoek naar een felle achter en voor fiets verlichting en ik vond op Youtube met lezer erin.

zie bron.

Toegevoegd na 21 uur:
Lezer = laser...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt hopelijk een laser, want een fietslamp kan echt niet lezen.
Amadea
10 jaar geleden
Ik dacht dat hij bedoelde dat de fietslamp zo duidelijk licht moet geven, dat degene die erachter zit daarbij kan lezen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Voor de auto zijn er duidelijke wetten voor, bij de fiets echter niet. Op voorwaarde dat je verlichting goed zichtbaar is, de juiste kleuren heeft, niet verblind en niet knippert. Er staat nergens dat een extra lamp niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar is de bron ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk wel dat je er mee van de weg afgeplukt word omdat het niet aan de wettelijke eisen voldoet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets.html Ook in de Regeling voertuigen, artikel 5.9.3 tot en met 5.9.71. kom ik niet tegen dat een extra lamp NIET mag, extra reflectors mag niet, over een lamp word niets gezegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@stippel en amadea : Hahaha @Daniel: video = bron, je ziet hem al staan als je op deze vraag bent. @Heervoldemort: Ik had meer plannen in me hoofd, blauwe led of ledjes op me fiets of fel rood, ben gek op lampjes omdat ik het vaak bij vrachtwagens zie en als het knippert dan stroomt de adreline door me lichaam en dan fiets ik hard, maar het feest gaat dus niet door
SimonV
10 jaar geleden
Fietslichtje knippert, einde verhaal...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt instellen dat hij niet knippert maar wel de laser strak p de grond, ik heb 2 url's op je andere antwoord gezet want ik dacht dat het een verse antwoord was maar dat was blijkbaar via ''reacties''
SimonV
10 jaar geleden
Strak op de grond: de straal kan nog altijd bijvoorbeeld een kind of hond raken.
En als je de fiets even optilt of hij valt, dan is het helemaal feest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rood123: je mag wel van die gekke lampjes tussen je spaken bevestigen hoor!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou het ook gewoon doen, misschien dan geen laser maar wel ledjes ofzo. In de wet staat niet dat het niet mag, alleen welke verlichting je in ieder geval moet hebben. Als je dat ook hebt, kan je dat aanvoeren als je er voor word aangehouden. Voor een auto is het heel duidelijk, het mag niet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/10/Artikel5265/geldigheidsdatum_21-10-2013 hier word gesproken over verlichting en reflectoren Ditzelfde geld voor een bromfiets:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling6/10/Artikel5665/geldigheidsdatum_21-10-2013 Maar bij een fiets is dit NIET vermeld, behalve voor de reflectoren.
Dus extra verlichting op een fiets mag wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Heer, Oké, ik zag ooit 1 iemand met ventiel verlichting Ik heb net de led / laser ) schijnt recht op de grond, zijkant van je bagage drager zegmaar, en ventiel licht blauw gekocht via Marktplaats en de laser mikt op de grond maar als ik val dan kan hij wel tegen mensen aan komen, en het blauwe ventiel licht flikkert niet maar het het brand als ik fiets en met draaien krijg je een soort ring alleen dan moet je wel heel hard fietsen Volgens de verkoper word het ventiel licht populair en haar man gebruikt het ook, en op de verpakking staat ''Dont use in freeway'' maar misschien geldt dat in het buitenland. Het is nog even wennen met blauw ventiel licht het ziet er kinderlijk uit
maar de laser is wel gaaf soort Night Biker in plaats van Night Rider.

Antwoorden (2)

Ziet er cool uit maar... de fietsverlichting mag niet knipperen en niet verblinden. De achterlamp moet rood zijn. Dus dat gaat 'm niet worden.

Toegevoegd na 20 uur:
Afgezien van de schade die een laserstraal kan aanrichten als de fiets bijvoorbeeld omvalt, KNIPPERT dit licht. En dat mag niet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O maar de lezer schijnt op de grond ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo SimonV op marktplaats vond ik een koper met een led lamp en laser die recht op de grond schijnt dus niet in de mensen gezicht, ze zijn overal te koop voor 8 euro + en het led knippert niet. http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsaccessoires-overige/m731831145-fietslamp-led-laser-achterlamp-fiets-lamp.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr En vond een Ventiel - led, dat mag zeker ook niet? http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/fietsen-en-wielrennen/a1002547485-led-fiets-ventiel-set-led-lampje-voor-fiets.html?c=827ab967057e9f5ff33a0fad145c2c0e&previousPage=VIP_SIMILAR_LISTING
SimonV
10 jaar geleden
Zelfs op de grond kan een hondje in de ogen geraakt worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha daar heb je wel weer gelijk in, misschien moet ik het aan een agent vragen.
Een laser heeft een zeer smalle intense bundel die grote schade aan het oog kan veroorzaken.
Als je die op je fiets zet en hem niet goed monteert, of dat je een bocht neemt en daarbij iemand recht in zijn ogen schijnt, heeft die persoon grote kans op flinke oogschade. Dat wil je niet op je geweten hebben.
Of het verboden is weet ik niet, maar ik zou het zeker verbieden. Sommige speeltjes zijn echt levensgevaarlijk.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja wat je zegt, een scherpe bocht het de lezer breid zich uit, maar het is wel gaaf om te hebben
Reddie
10 jaar geleden
@Rood123, De intensiteit van een laser is zo hoog dat je onherstelbare netvliesbeschadiging krijgt als je er recht in kijkt.
Ik weet niet of dat nog zo gaaf is als je daarmee iemands gezichtsvermogen verpest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, heb er wel eens ingekeken maar gebeurde weinig
misschien ligt het aan de sterkte van een laser. Maar waarom verkopen ze het her en der