mag je fietsen met een rijverbod?

als je word aangehouden d.m.v teveel alcohol en je rijbevoegdheid word ingenomen mag je dan wel of niet fietsen ik lees het overal weer anders

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
54.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
... Je mag geen motorvoertuigen besturen. Ga lekker fietsen.
erotisi
8 jaar geleden
Misschien dat de verwarring ontstaat doordat je ook niet met teveel alcohol op mag fietsen, maar als die alochol eenmaal je lichaam uit is maar je weer wel fietsen maar auto rijden tot je weer mag rijden niet
erotisi
8 jaar geleden
Volgens de wet mag het rijbewijs alleen ingevorderd worden als er sprake is van het onder invloed besturen van een motorvoertuig. Er is wel een uitzondering op de regel. Wanneer de verdachte een alcoholverleden heeft, dan is de politie wel gerechtigd om het rijbewijs in te nemen. Dit gebeurt dan op basis van recidive. Wel mag de politie een rijverbod opleggen aan een dronken bestuurder (ook een fietser), zo geeft art 162 WVW aan. “Hierin wordt geregeld dat een rijverbod opgelegd mag worden en dat je dan geen enkel voertuig – dus ook geen fiets – mag besturen. Dit voorkomt dat mensen gaan denken dat je wel dronken mag fietsen”, legt Chris Verstappen van Verjo Verkeersleermiddelen uit. Rijverbod Na afloop van het rijverbod mag de dronken fietser gewoon weer achter het stuur kruipen. Het rijbewijs wordt daarbij niet ingevoerderd.
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2012/07/10/onder-invloed-van-alcohol-op-de-fiets-hoe-zit-het-nou-precies/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook op de fiets neem je deel aan het verkeer en dat mag niet: rijverbod = ook niet fietsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jodokus, je mag als je rijbefoegdheid is ingetrokken mag je gewoon fietsen, mits je niet onder invloed bent. Je mag sowieso niet dronken op straat, niet lopend of fietsend. Maar als jij nuchter bent en je hebt rijontzegging, mag je gewoon fietsen hoor... Echt waar! Anders zouden mensen zonder rijbewijs toch ook niet mogen fietsen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vrouwe70 een rijverbod en een ingetrokken rijbevoegdheid zijn niet hetzelfde. Bijvoorbeeld: als er maar een klein beetje boven het maximale ugl wordt geblazen wordt er een rijverbod opgelegd van een aantal uur en waarschijnlijk een boete, maar je rijbevoegdheid zal niet worden ingetrokken.

Antwoorden (2)

Nee, dan mag je niet fietsen. Het rijverbod geldt voor elk voertuig.

Als een rijbewijs wordt ingevorderd (wat dus iets anders is), geldt dit voor alle voertuigen waarvoor een rijbewijs noodzakelijk is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dus: onder invloed van alcohol mag je niet fietsen. Doe je dat toch, dan kan de politie een bekeuring en een rijverbod geven, voor een aantal uur. Ben je weer 'alcoholvrij' na die periode dan mag je weer fietsen. Maar (met ingevorderd rijbewijs) nog steeds geen voertuig besturen waarvoor een rijbewijs noodzakelijk is.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
maar voor een fiets heb je toch geen rijbewijs nodig? Fietsen mag op die grond toch wel? OF loop ik erg achter?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is niet waar. Het was toevallig laatst nog op tv verteld door Koos Spee. Het geld alleen voor gemotoriseerde voertuigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En geld is natuurlijk geldt.. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De maatregelen die je opgelegd kunt krijgen bij betrapt worden met alcohol op zijn 2 verschillende dingen. Enerzijds heb je het rijverbod dat je opgelegd krijgt. Dat is een aantal uur vanaf het moment dat je hebt geblazen, daarin mag je geen enkel voertuig besturen. Dus ook geen fiets. Anderzijds heb je het invorderen van het rijbewijs (als je boven een bepaalde norm blaast). Zolang het rijbewijs is ingevorderd mag je geen enkel voertuig besturen waarvoor je een rijbewijs nodig hebt. Dan mag je dus wel fietsen.
Computoon
8 jaar geleden
Je mag niet fietsen op de openbare weg onder invloed van alcohol. Dus de politie kan een dronken fietser verbieden verder te rijden. Heeft niets te maken met het al dan niet hebben van een rijbewijs, maar daar is wel eens verwarring over, gezien de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvullend: het rijverbod is de tijd dat je nog te veel alcohol in je lichaam hebt om nuchter een voertuig te kunnen besturen. En aangezien je niet onder invloed van alcohol een voertuig mag besturen mag je dus ook niet fietsen. Strikt genomen kun je ook op de fiets een boete/rijverbod krijgen als je aangeschoten of dronken naar huis fietst. Alleen bekeurd de politie eigenlijk nooit zolang je geen gevaar op de weg bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de dag na het innemen van je rijbewijs, mag je nuchter wel weer fietsen, ondanks het feit dat je niet over een rijbewijs beschikt.
Je antwoord klopt wel, maar ik begrijp de verwarring, ik wil je adviseren een duidelijke uitleg te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op voorwaarde dat de tijd die genoemd is in het rijverbod verstreken is. Die kan tot 26 uur zijn (bij beginnende bestuurders) en 24 bij gevorderde bestuurders. Dus meteen de volgende dag al fietsen zou best wel eens niet mogen.
Computoon
8 jaar geleden
Dat schrijf ik ook: "Ben je weer alcoholvrij na die periode", de periode van het rijverbod dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Rijverbod en het verliezen van de rijbevoegdheid zijn niet hetzelfde. Het rijverbod wordt opgelegd voor een aantal uur en geld voor alle voertuigen. Het verliezen van de rijbevoegdheid geld alleen voor motorvoertuigen. Raar dat dit antwoord zoveel minnen heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon, De politie een rijverbod opleggen aan een dronken bestuurder (ook een fietser), zo geeft art 162 WVW aan. “Hierin wordt geregeld dat een rijverbod opgelegd mag worden en dat je dan geen enkel voertuig – dus ook geen fiets – mag besturen. Dit voorkomt dat mensen gaan denken dat je wel dronken mag fietsen”,
De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod krijgen dat ook geldt voor het besturen van de auto, maar er zijn uitzonderingen.
Na afloop van het rijverbod mag de inmiddels nuchtere fietser gewoon weer fietsen (en omdat het rijbewijs niet is ingevorderd) ook weer autorijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Openbaar Ministerie beslist over een eventuele snelle teruggave van een (onterecht) ingenomen rijbewijs.Daar heeft de politie niets over te vertellen en kan het rijbewijs niet op eigen doft weer teruggeven, zelfs als blijkt dat zij het onterecht hebben ingenomen.
Alcohollimiet fietsers
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille, net als in de auto of op de motor.

De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.

Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers
U kunt als fietser worden veroordeeld als u het verkeer in gevaar brengt of hindert. Of een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

Conclusie als je alocholpromillage na het ingaan van het rijverbod voor de auto, hoger is dan 0,5 promille mag je dus ook niet fietsen. En omdat in de regel pas een rijverbod voor de auto wordt opgelegd wanneer je betreffende promillage hebt overschreden, welke dezelfde is als voor een fietser, mag je dus ook niet fietsen voor die tijd/uren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/raak-ik-mijn-rijbewijs-kwijt-als-ik-dronken-op-de-fiets-word-aangehouden-door-de-politie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen echt antwoord op de vraag. De vraag is niet of je dronken mag fietsen maar of je nadat je rijbewijs is ingevorderd na rijden (inde auto of op bv motor/brommer) onder invloed, je dan mag fietsen. Natuurlijk mag je dan wel fietsen! Anders zouden mensen zo der rijbewijs toch ook niet mogen fietsen?
erotisi
8 jaar geleden
Je hebt een rijverbod en een invordering van rijbewijs. Als je rijbewijs is ingevorderd nadat je betrapt bent op bijv. te hard rijden, mag je natuurlijk wel gewoon fietsen daarna. Maar als je een rijverbod hebt (met of zonder dat je rijbewijs is ingevorderd) doordat er teveel alcohol is geconstateerd mag je ook niet fietsen omdat je teveel alcohol op hebt.
Maar de vraag is wat dat betreft wat onduidelijk. Want 'ingenomen rijbevoegdheid' kan zowel slaan op invordering van rijbewijs als (tijdelijk) rijverbod door bijv. teveel alcohol op. En alleen in dat laatste geval mag je natuurlijk ook niet fietsen.