Waarom zitten er spaken op een fietswiel?

Ik vraag me al best lang af waarom er spaken op een fietswiel zitten! Waar dient het voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K
Amadea
10 jaar geleden
Omdat het anders een logge massa zou worden. Lees ook http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/sporten/wielrennen/nut-dichte-achterwiel-baanwielrennen.161739

Het beste antwoord

Spaken zijn er om de as met het wiel te verbinden maar dat wist je natuurlijk al.
Het is een lichte doch sterke manier om dit te doen. Een laag gewicht is voor de fietser belangrijk, zodoende doen ze het niet met stalen velgen zoals bij een auto. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar dit is het beste voor de gewone fietser.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij hoge snelheden (wielrenners) weegt het voordeel van het geringe gewicht niet altijd op tegen de luchtweerstand van al die spaken.
Er wordt (werd?) regelmatig geëxperimenteerd met gesloten velgen, "net als bij auto's".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het goede en snelle antwoord!

Andere antwoorden (1)

Omdat zonder spaken het wiel niet kan draaien