Ziet een flitspaal het verschil tussen het type voertuig?

Vooral op snelwegen rijden vele voertuigen met verschillende toegelaten snelheden. bv. personenwagens met of zonder aanhanger, vrachtwagens, bussen, etc... ziet de flitspaal, trajectcontrole of mobiel flitsapparaat het verschil tussen al deze voertuigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K

Het beste antwoord

Antwoord voor België en vermoedelijk ook grootdeels voor Nederland.

1. De flitspaal 'ziet' niets. Het gaat over registraties.
2. De meeste flitspalen zijn nu ook gekoppeld aan meetdraden op het wegdek. Maar als het gaat over werkelijke overtredingen, werkt men altijd met normaal een reeks foto's (twee is voldoende) en gebruikt men ook de wegmarkeringen als extra bewijs van de snelheid.
3. Er zijn diverse meetdraden op de autostrade (misschien zag je wel bepaalde politie-motards of mijzelf al die tussen de draden rijden maar ook omdat we ons veiliger voelen in de zijspiegels van auto's aan de maximale snelheid omdat moto's tot de sterke weggebruikers behoren maar dan ook zelf meer verantwoordelijkheid dragen dan gewone automobilisteren en camions) en een aantal van die draden zijn heel bijzondere meetsystemen en registreren zonder foto's exact welk voertuig er daar passeert (o.a. op de autostrade Brugge-Doornik onder de brug van Torhout) maar ook of het bijv. een camion is die zelfs een achteras overlading heeft. Dit zorgt voor een aantal extra geheime statistieken en als men dan bijvoorbeeld manueel flitst wat verder in Zedegel, weet men eigenlijk al dat er bijv. een Porsche Carrera type X van zoveel kilogram met die wielafstand al aan 200 km/h over die draden voorbij reed, om het des te overtuigender vast te leggen). Maar de meeste van die draden zijn dus statistische waarnemingen die door de politie en ook voor de drukte op de wegen gebruikt worden.
4. Tot slot, worden camions geflitst boven de 90 km/h en auto's boven de 120 km/h, dus wellicht is het dit type waarvan ook de flitspalen onderscheid maken op basis van de meetdraden. Nog een ander type gaat registreren dat de camions te dicht bij elkaar rijden (kan ook vanuit helikopter opgenomen worden om in boetes uit te monden; ik heb een internationale transportvergunning, zie http://logocom.be/itlb wat zorgt dat ik soms meer informatie heb, maar soms ook roddels verspreid - daar is niemand immuun aan, dus corrigeer me gerust hier). Het kan zijn dat het bijv. een roddel is dat in regenweer ook camions op het tweede rijvak beboet zouden worden, want dit soort boete heb ik in praktijk nog nooit gezien dus dit kon ik nog niet nazien.

Idem voor trajectcontrole.

Tot slot: er zijn soms problemen, zo is er een politiemotard die in Roeselare aan hoge snelheid geflitst was, weer vrijgesproken omdat er reflectie 'kon' geweest zijn waardoor de registratie onjuist was.

(v)rij veilig verder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja de vorm van de wagen word herkend. Het is zelfs zo dat als je een bewegende spoiler heb die bij scan 1 nog laag zit en bij scan 2 omhoog. Dat hij het dan als een ander voertuig ziet. (Bij dure sportwagens als Porsche hebben zo`n ding die bij bepaalde snelheden omhoog gaat.)

Toegevoegd na 35 minuten:
Toevallig net in het nieuws dat traject controle (waar ik op doelde) niet onfeilbaar is.

Zie link hieronder.
10 jaar geleden
Aan de hand van het kenteken weet men om wat voor voertuig het gaat. Wel kunnen fouten optreden door bijvoorbeeld een fietsendrager die aangezien wordt voor een kleine aanhanger.
Bij het bedrijf waar ik werk komen bekeuringen binnen op het kenteken van de oplegger, de planning moet dan nog even uitzoeken welke chauffeur met welke trekker op de dag van de bekeuring reed.
Het aparte kenteken van de oplegger geeft al automatisch aan dat het om een vrachtwagencombinatie gaat, dus maximum snelheid is 80 km/u waar gewone auto's 100 of 120 mogen rijden.