Waarom verandert de kleur van de lantaarnpalen s'avonds rood en later weer geel?

Dit is iets wat ik me al heel lang afvraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.1K

Het beste antwoord

De lantaarnpalen met die typische oranje kleur zijn natriumlampen.
In de lamp zit natriumgas. Als daar een stroom doorheen gaat, licht het gas oranje op.
Het enige probleem is dat natrium bij kamertemperatuur geen gas is, maar een vast metaal. Daarom voegen ze aan zo'n lamp neongas toe.
Als de lamp nog koud is, geeft eerst alleen het neongas rood licht. Naarmate de lamp warmer wordt, verdampt het natrium en gaat deze steeds meer geel licht uitstralen. Is de lamp op temperatuur, dan is het licht van de natrium dusdanig sterk, dat van de neon niet veel meer te zien is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! Zo werkt dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het perfecte antwoord bedankt!

Andere antwoorden (3)

Omdat de lamp op temperatuur moet komen voordat zij de gewenste kleur geeft. In koude toestand is de kleur anders, maar dat duurt maar even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lampen zijn rood als ze net aangaan, dit duurt meestal 5 minuten. Daarna worden ze geel dan ze zijn helemaal opgewarmd en aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lantaarnpalen wijzigen niet van kleur.
Wel zijn er natriumlampen die een "opwarmtijd" nodig hebben en, nadat ze zijn ingeschakeld, van rood in oranje veranderen.