Wie heeft in deze situatie voorrang? [foto]

De fietser (groen) of de auto (rood)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Dit is een gelijkwaardige kruising (of: een kruising van gelijkwaardige wegen - ik weet niet hoe de officiële term luidt).

Op zo'n kruising heeft verkeer van rechts voorrang.

De fietser komt van rechts. De fietser heeft dus voorrang.

Toegevoegd na 45 seconden:

Waar de automobilist en de fietser NAARTOE gaan is niet van belang; het enige dat telt is waar ze VANDAAN komen.

Toegevoegd na 1 uur:

Kleine correctie n.a.v. de (terechte) opmerking van theodbn:

De tweede zin had moeten zijn:
Op zo'n kruising hebben BESTUURDERS van rechts voorrang.

De fietser heeft dus voorrang (die conclusie blijft onveranderd). Een voetganger die van rechts komt zou geen voorrang hebben.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein foutje Verkeer = alle weggebruikers (dus inclusief de voetgangers) Bestuurders = al het verkeer behalve voetgangers. Voorrang wordt alleen verleend aan en door bestuurders.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Ik heb zojuist een correctie toegevoegd aan mijn antwoord. Bedankt voor je opmerkzaamheid!

Andere antwoorden (2)

De fietser, want die komt van rechts. Dat ze allebei linksaf willen slaan maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RVV paragraaf 5

Artikel 15

1.Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

2.Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:

a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;

b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.

__-________________

Kort gezegd de fietser heeft voorrang

Toegevoegd na 39 minuten:
Toevoeging:

Het betreft RVV1990
hoofdstuk 2
paragraaf 5
artikel 15