Waarom betaal je administratiekosten over een verkeersboete? Op alle overige boetes die ik ken, worden geen administratiekosten berekend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (2)

Ha, die Jooste39;

Vogens mij is dat veranderd en betaal je over elke boete nu administratiekosten. Bedrag is ook onlangs verhoogd naar €7,-. Het waarom is duidelijk; een ideale manier om geld binnen te halen. Er loopt overigens nog wel een juridische procedure over, maar zolang deze niet is beëindigd betekent het gewoon extra dokken bij een prent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de opbrengst van de administratiekosten worden de uitgaven gedekt die het CJIB maakt voor het innen van deze boetes.
Op grond van de begrote inkomsten en uitgaven voor het jaar 2012 heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie de administratiekosten per geïnde boete berekend en vastgesteld op 7 euro. Feitelijk betekent dit een verhoging van 1 euro van de administratiekosten die voorheen enkel bij verkeersboetes in rekening werden gebracht.

Toegevoegd na 44 seconden:
Met ingang van 1 oktober 2012 worden administratiekosten in rekening gebracht voor zowel verkeersboetes, als boetes die een strafrechtelijke grondslag hebben. Boetes met een strafrechtelijke grondslag zijn bijvoorbeeld de boetes die een rechter oplegt of een strafbeschikking die het OM en de politie uitvaardigen.