Zomerdag, bloedheet in de auto, wat gebruikt minder brandstof, airco aan of rijden met ramen open ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

De ramen open kan wel 20% extra brandstof gebruiken, maar dat hangt veel af van het type auto en ook van de snelheid. De airco kan overigens ook zoveel extra brandstof gebruiken, maar dat hangt weer af van het type (vermogen), temperatuurverschil tussen de auto en de ingestelde temperatuur (koelen kost meer dan koel houden).

Het minste gebruikt in ieder geval: "geen airco, maar ramen dicht". Nog minder verbruik heb je op de fiets, maar ik accepteer het dat je de auto niet zult willen laten staan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zal ik maar accepteren dat ik met de fiets niet op snelweg mag.
:-)

Andere antwoorden (6)

Ik kan het niet hard maken, maar volgens mij weegt de extra luchtweerstand bij lange na niet op tegen het verbuik van je koeler. Ramen open rijdt volgens mij zuiniger.. Airco is daarentegen wel fijner, kun je tenminste de radio horen en je uiteindelijke temperatuur is makkelijker te regelen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Airco kan tot 3 liter op 100km.meer brandstof gebruiken.Maar het rijdt wel prettiger en veiliger in een koele auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rijden met de ramen open verbruikt minder brandstof. Dat is getest bij myth busters maar ik kon de link niet vinden van de video
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
over het algemeem hecht ik niet zoveel waarde aan de bevindingen van Mythbusters maar dat is slechts een mening.
Volgens een aflevering van Mythbusters die ik heb gezien ligt het omslag punt bij 80km/uur. Onder de 80 gebruikt de airco meer en boven de 80 de open ramen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je airco hebt dan ga je toch niet met je ramen open rijden als je het afpikt van de hitte???
En ik geloof helemaal niets van al die procenten etc aan extra verbruik die dat zou kosten. Mijn auto loopt 1 op 7 en soms met heel veel moeite 1 op 8, met (zomer) of zonder (winter) airco geen verschil, en zeker geen verschil waar ik van op wintersport zou kunnen. Als je het nu hebt over een aanhanger of 6 fietsen op dak, kijk dan heb je wat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mythbusters heeft niet uitgerekend of het Gemiddelt zuiniger is. JE rijdt niet of onder of altijd boven de 80.

A) ramen open koelt niet voldoende en is slecht voor je oren
B) Ramen open verbruikt aanzienlijk wat brandstof
C) Airco moet goed onderhouden zijn
D) Als je Airco hebt zal het gemiddelt goedkoper zijn MITS je hem alleen aanzet als je hem nodig hebt. Veel mensen laten hem structureel aanstaan.

Airco heeft namelijk ook een goede werking om beslagen ramen in de winter te voorkomen.

Daarnaast is Airco veel comfortabeler.