waarom is de benzine in spanje veel goedkoper dan in nederland ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

In Nederland wordt er meer belasting (accijns + BTW) betaald over benzine dan in Spanje. Daar staat tegenover dat de nettoprijs van benzine (dus zonder belastingen) in Spanje na Denemarken de hoogste is van Europa.

Daaruit zou je bijna kunnen concluderen dat als een overheid de belastingen opvoert, dat oliemaatschappijen dan met een kleinere winstmarge genoegen gaan nemen om voldoende afzet te hebben.

Deze conclusie is echter niet hard te maken zonder meer gegevens over transportkosten van olieveld naar raffinaderij en van raffinaderij naar de consument. Eventuele beperkte capaciteit zou die prijs ook op kunnen voeren.

Als de capaciteit het probleem niet is, zou je kunnen denken dat dit een uitgelezen mogelijkheid is voor Spanje om meer overheidsinkomen te genereren door de accijnzen te verhogen. Die kosten worden dan niet 1 op 1 door de burger betaald, maar mede door de olie-internationals.

Al met al een simpele vraag, waar geen simpel antwoord op te geven is. En complexe zaken geven ook weer meer ruimte voor verschillende meningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lagere belastingen en ze zitten lekker dicht bij de bron!
Er word zoveel verdient op olie dat is niet normaal.
Maar in spanje hebben de mensen ook wat minder uit te geven dus voor hun is het vast even duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga je dat kleine veld vergelijken met noordafrika en middenoosten....
In nederland ziiten meerbacijns op benziene dan in veel andere landen.