hoe weet een stoplicht dat er auto's staan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Via een magneet sensor in de grond. Die bevindt zich onder het wegdek. Je ziet vaak ook voor het stoplicht vaak van die lijnen waar het wegdek opengemaakt is.

Bij veel verkeerslichten in Nederland is vlak voor de stopstreep een rechthoekige draadlus in het wegdek gefreesd. Deze lus werkt als metaaldetector: als er een auto boven staat meldt deze detectielus aan de software in de verkeerslicht-besturing dat er een auto staat. Toegevoegd na 5 minuten: De besturing werkt nog uitgebreider: behalve de lus vlak voor de stopstreep is er ook een veel langere lus in het wegvak voor het verkeerslicht, zolang zich boven deze lus auto's rijden zal het verkeerslicht groen blijven. Daarom is het van belang dat auto's verderop in de wachtrij niet te lang treuzelen. Ook is met het systeem mogelijk om speciale voertuigen extra voorrang te geven zoals stadsbussen, ambulance en brandweer. (Vetag systeem)

in het asfalt voor het stoplicht is een "lus"verwerkt,een kabel die een signaal doorgeeft dat er een auto staat,in principe werkt dat het zelfde als het bekende knopje bij het stoplicht voor fietsen en voetgangers

Op 300 meter voor de stopstreep van het verkeerslicht zijn twee detectielussen neergelegd die het verkeer herkennen. Afhankelijk van het overige verkeersaanbod, de snelheid van het verkeer en de tijd waarop het verkeerslicht al groen licht heeft, neemt het verkeerslicht de beslissing de aankomende auto juist wel of geen groen licht te geven.

De regelautomaat krijgt signalen van lussen die in het wegdek bij elke rijstrook liggen of van een signaal die de fietser of voetganger via een drukknop geeft. De lus in het wegdek kun je gewoon zien liggen: het zijn die zwarte vierkanten of rechthoeken in het asfalt. In de sleuven die hiervoor worden gezaagd ligt een koperen kabel waarop stroom staat en die vervolgens afgedicht wordt met vloeibare bitumen. Het ijzer van de onderkant van auto of vrachtauto geeft een onderbreking / verstoring van deze stroom waardoor een signaal wordt verzonden naar de regelautomaat. Deze weet dan dat er een auto staat te wachten. Als de lus bezet blijft door opvolgende auto’s, en dus de stroom in de lus blijft verstoren, weet de automaat dat er nog steeds verkeer is en geeft extra groentijd aan die richting. Natuurlijk zit er een maximum groentijd aan omdat andere richtingen anders te lang zouden moeten wachten. De regelautomaat zorgt ervoor dat alle verkeer in zo kort mogelijke groentijd het kruispunt kan passeren.

Bronnen:
http://www.dirkdebaan.nl/hoe-werkt-een-ver...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100