Wat is de boete als een snorfiets 45 km rijdt?

Mijn scooter rijdt 45 en als je lang gast bijna 50, maar als ik nou op de rollerbank moet, wat zou mijn boete dan zijn. Ik lees wat over correctie's van -5 en standaard 30, dus 50-35=15 km te hard, of is het 50-30= 20 km te hard? En hoeveel moet ik dan ophoesten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kunnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur.
De maximum constructiesnelheid van een snorfiets is 25 km/uur. Jij mag dus niet harder dan 30 km/uur kunnen rijden. De boete is dan voor 15 kilometer te hard: € 90. Maar als op de rollerbank het ding ook de door jou aangegeven 50 km/uur haalt, dan geldt de boete voor 20 kilometer te hard en dat bedraagt: € 210.

Besef jij trouwens wel dat je door op een snorfiets net zo hard te rijden als op een brommer, terwijl je vermoedelijk daarbij geen helm draagt, tot ernstige gevolgen kan leiden als jij ten val komt en daarbij eventueel anderen aanrijdt? En als jij een ongeluk veroorzaakt dan geldt een eventuele verzekering niet!
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat staat nergens. Alleen als je voor de derde keer binnen twee jaar wordt aangehouden met een opgevoerd voertuig, dan gaat het naar justitie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanaf 50 km/h TE HARD gaat de boete per officier van justitie (tenminste bij auto's). Plusje van mij voor dit antwoord!
Er van uitgaand dat op het kentekenbewijs staat dat je slechts 25 km/u mag rijden (de constructiesnelheid) mag je hier 5 km/u bovenop tellen, ook wanneer de constructiesnelheid anders. Verder neem ik dan aan dat je op de rollenbank test 45 tot 49km/u scoort, gaat er 5 km/u correctie hiervan af en dan kom je uit op ergens tussen de 40 en 44. Dit staat gelijk aan een boete van €90,- plus een waarschuwingsbrief. Als je binnen twee jaar dezelfde fout in gaat, wordt de bromfiets of scooter in beslag genomen. Zelfs wanneer jij de eigenaar niet bent! Als je boven de 50km/u scoort (zonder correctie) wordt de sanctie bepaald door de Officier van Justitie.

Samengevat: Je telt 5km/u bovenop de constructiesnelheid die staat op het kentekenbewijs, op het resultaat van de rollenbank gaat er 5 km/u correctie van af en zolang je maar onder de 50km/u (ex. correctie) blijft is de boete €90,- + waarschuwingsbrief.