Hefbrug: waarom 6 meter heffen voor 20 centimeter?

Regelmatig sta ik voor een hefbrug. Altijd gaat de hefbrug zo'n 6 meter omhoog. Soms om een bootje door te laten dat 20 centimeter te hoog is om onder de dichte brug door te kunnen.
Als wachtende denk je dan: 1 meter heffen is toch genoeg marge voor een bootje dat 20 centimeter nodig heeft? Waarom gebeurt dat dan niet? En is heffen tot 6 meter veel duurder (meer energieverbruik) dan 1 meter heffen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een hefbrug is een zeer instabiele en storingsgevoelige constructie. Om een storing door scheefstand te voorkomen worden de variabelen zo constant mogelijk gehouden. Daarnaast kan het 'val' niet zomaar met een druk op de knop worden stilgezet op elk gewenst moment. Deze moet eerst vertragen om zachtjes tot stilstand te komen. De brugdraai afbreken kan bij een hydraulisch aangedreven brug resulteren in een oliedruk verschil in de cilinders en bij een elektromechanische brug kunnen de transportkabels een opdonder krijgen. In deze gevallen kan een hefbrug vastlopen door scheefstand. Wie het onderhoud van een brug afzet tegen het aantal bewegingen, zal er achter komen dat energieverbruik van ondergeschikt belang is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100