De omstandigheden rondom het overlijden dienen te worden opgehelderd. Bij een niet natuurlijke dood moet de Politie worden ingeschakeld. Daarmee is feitelijk sprake van een Plaats Delict waarbij niets aan de aangetroffen omstandigheden veranderd mag worden.
Pas wanneer men klaar is met het afronden van dit proces mag het stoffelijk overschot worden vervoerd:

De gebruikelijke gang van zaken is dat de Politie contact opneemt met de 'dienstdoende' begrafenisondernemer die met een lijkwagen ter plaatse verschijnt. Indien de hulp(OvJ) hiermee akkoord gaat kan het vervoer per ambulance plaatsvinden hoewel hiertoe geen enkele medische noodzaak bestaat. Aanwijzingen van de (hulp)OvJ of Politie over de condities van het vervoer dienen te worden opgevolgd (kleding intact laten, voorwerpen niet verwijderen, etc.). Voor het vervoer van stoffelijke overschotten van slachtoffers van misdrijven bestaat sinds 1 januari 2009 een speciale richtlijn in de vorm van een FT-norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een niet natuurlijke dood moet de politie worden ingeschakeld is onjuist. De politie wordt ingeschakeld in veel meer gevallen dan dat. Bedrijfsongevallen, onbekende doodsoorzaak, ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus is het antwoord juist. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij ook, Conan....
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
een ambulance mag overigens geen reed overleden mensen vervoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar in praktijk gebeurt dat toch wel, en dan noemt men het vervolgens: In de ambulance op weg naar het ziekenhuis overleden...

Andere antwoorden (2)

lichamen die onderzocht moeten worden bij het Nederlands forensisch instituut ) nfi' worden eerst in beslag genomen. daarna kunnen ze met een auto van een uitvaartbedrijf vervoert worden. vervoer gaat onder begeleiding van een politieagent, omdat het in beslag genomen lichaam gecontroleerd vervoerd moet worden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begeleiding van een politie-agent? Sorry, maar daar is me niks van bekend. Het zou ook onzin zijn. In de koeling van een ziekenhuis ligt iemand soms dagen op sectie te wachten. De sectie-assistent van het ziekenhuis heeft gewoon toegang, om maar eens wat te noemen.
Ik weet waar ik het over heb, ik ben jaren sectie-assistent geweest.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ik weet ook waar ik het over heb. een lichaam gaat naar een forensisch instituut, omdat het onderzocht moet worden ivm een strafrechtelijk onderzoek. betekent dus, dat het lichaam niet bloot mag worden gesteld aan invloeden van buitenaf, die het onderzoek kunnen beinvloeden. anders is het met lichaam, waar in het ziekenhuis sectie op wordt verricht, om bijv meer te weten te komen over een ziekteverloop. heel wat anders dan een politieonderzoek dus!
Dat is heel afhankelijk van de situatie. Normaal gesproken gewoon met een lijkwagen. Maar het kan ook zijn dat iemand bijvoorbeeld met de ambulance naar een ziekenhuis wordt gebracht, en daar later overlijdt. In dat geval zijn er twee mogelijkheden: men besluit het lichaam over te brengen naar Rijswijk voor de gerechtelijke sectie, of het team komt naar het betreffende ziekenhuis.
Aanwezigen zijn dan de patholoog anatoom, zijn sectie-assistent, en minimaal twee man politie.
Degene die het laatst binnenkomt van de politie, moet de aantekeningen doen.
De patholoog begint met macroscopisch onderzoek, en bekijkt dus de buitenkant van het lichaam zeer nauwkeurig. Ondertussen geeft hij commentaar, wat door de agent wordt genoteerd.

Een lichaam dat dood gevonden wordt op de plaats van de misdaad, wordt eerst miniem onderzocht, voordat het wordt vrijgegeven voor transport. Ook dan kan het gebeuren dat men kiest voor een ziekenhuis in de buurt. Met name als het in Rijswijk erg druk is, en vol ligt.

Het is dus niet zo dat een begrafenisondernemer iets aan het lichaam kan wijzigen. dat is ter plekke zeer goed onderzocht.