Wat is de beste manier om de weg op te gaan in de sneew met een auto met voorwielaandrijving?

Vanavond moet ik de weg op maar alle wegen liggen vol met sneeuw. Wat doe ik als ik begin te glijden? Remmen? Niets? Koppeling vaak gebruiken of juist niet?

Ik kan niet anders dus auto laten staan is geen optie. Trein, bus o.i.d. ook niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (6)

Ha, die Quick01;

Als je auto gaat glijden gas loslaten, koppeling intrappen, zo mogelijk tegensturen en zeker niet remmen.Dan blijft de boel nog enigszins bestuurbaar. Geldt trouwens ook met achterwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de sneeuw nog vers is ga je niet glijden. Kan je hoogstens vast komen te zitten. Wat ik zou doen is twee matjes meenemen en dat dan onder de voorwielen leggen, zo kom je vaak wel los uit de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het niet eens met hierboven; ook als sneeuw vers is kun je gaan glijden. Mijn collega heeft vandaag ook een glijer gemaakt. Ik kom net thuis en men is overal druk aan het strooien. De toestand op de weg valt reuze mee vergeleken met vanochtend!

Pas je snelheid aan en laat je angsten los en het valt allemaal best mee. De media blaast de boel ook weer op.

Goede reis!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult al weg onderweg zijn, maar trek in ieder geval rustig op.
Goede reis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op, vraag anderen ook om advies!! Ik heb vorig jaar hiervoor een winterrijcursus gedaan.
Zorg voor winterbanden en in ieder geval voldoende profiel
Zorg voor de juiste bandenspanning
Anticipeer op een langer remweg en dat de wagen later op sturen reageert
Als het niet hoeft, ga dan NIET de weg op.

Ten eerste, als je in een (flauwe) bocht begint te schuiven: Gas los en blijven sturen zodat de wielen daar heen blijven wijzen waar je heen wilt. Waarom? Door het gas los te laten rem je zacht op de motor, de neus van de auto zakt iets door deze actie en door te sturen gaat de auto zodra de banden weer grip hebben de goede kant op. (oefen dit vooral eens op een leeg groot terrein)

Ten tweede: als het mis dreigt te gaan en je hebt ABS. VOL OP DE REM!! Trap het pedaal met volle kracht in en daarop blijven staan tot je veilig bent of helemaal stilstaat. Blijven sturen, je zult verbaasd staan hoeveel je nog kunt bijsturen terwijl je ABS het werk doet. Pas op, de eerste paar meters gebeurt er door de sneeuw voor je gevoel niets. GEWOON BLIJVEN REMMEN!

Wat moet je NIET doen:
1. Bruusk en "sportief" gaan rijden
2. Rukken aan het stuur
3. Hard remmen in een bocht als je nog kunt sturen (zie een)
4. Extra gas geven (om uit de slip te komen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga over een uurtje ondervinden of een besneeuwde ondergrond leuk is om op te rijden met een mid-wielaangedreven elektrische rolstoel. En vanmiddag met een elektrische sportrolstoel met achterwielaandrijving.
Wordt hopelijk leuk door de supersnelle acceleratie van beide wagentjes.