Aan sommige verkeerslichten zit aan de zijkant een klein wit lampje dat soms aan is. Wat betekent dit lampje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lamp van een verkeerslicht is altijd wit daar voor zit dan een rode, oranje of groene plaat voor. Is dit wit licht niet gewoon wen gaatje/beschadiging in de behuizing van het verkeerslicht

Het beste antwoord

Dat lampje zit aan de achterzijde van het verkeerslicht, ter hoogte van het rode licht. Het is bedoeld voor verkeer op een kruising waar beide tegenovergestelde richtingen tegelijk "groen" hebben. Het is vooral handig als je dan linksaf wil slaan en al voorbij de stopstreep staat te wachten op het tegemoetkomend verkeer. Als uit de tegenovergestelde richting dan een auto aan komt rijden, weet je of die gaat stoppen. Als het kleine witte lampje brandt, heeft de tegenligger "rood" en zal dus stoppen en kun jij optrekken. Brandt het lampje niet, dan heeft de tegenligger nog "groen" en kun je beter wachten tot hij gepasseerd is. Het is een soort hulpmiddel, mar komt in de praktijk niet zo vaak voor.