Wat is het verschil tussen de verkeersborden F5 en F6?

Is er een verschil in regels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
13.3K

Antwoorden (4)

F5 is een verbodsbord, het verbiedt je door te rijden zonder tegemoetkomend verkeer voor te laten.

F6 is een gebodsbord, het gebiedt je door te rijden zonder het tegemoetkomend verkeer voor te laten.

Bijna hetzelfde. De nuance ligt in het verbieden versus gebieden. In het ene geval wordt je verplicht iets niet te doen, in het andere geval wordt je verplicht iets niet te doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
In het geval van F6 wordt je dus juist geboden om door te rijden. Hier wordt je dus verplicht iets WEL te doen, zonder voorrang te verlenen aan tegemoetkomend verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"In het ene geval wordt je verplicht iets niet te doen, in het andere geval wordt je verplicht iets niet te doen." Dat is exact hetzelfde... Slecht antwoord, jammer dat ik nog niet mag minnen, anders beide antwoorden -1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ellende, tikvaudtje laatste zin moet wel zijn
Bij het bord F6 heeft de bestuurder voorrang op het tegemoetkomende verkeer.
Bij F5 moet hij voorrang verlenen aan het tegemoetkomende verkeer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is alleen te zien aan het plaatje, dit is geen antwoord omdat de borden natuurlijk ook andersom kunnen zijn. Beetje dom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms kan het zo simpel zijn ;-) @EverybodyGV: Wat bedoel je met andersom, ondersteboven of achterstevoren o.i.d. ?; Net zoals alle ander borden hebben deze ook deze borden een boven en een onderkant, en zien de borden er dus gewoon zo uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@iHave Andersom = Pijl in het rood kan ook zwart zijn en andersom. Dit antwoord is alleen gebaseerd op de plaatjes die erbij staan, maar die kunnen dus ook omgekeerd in rood/zwart zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@EverybodyGV Slechte bui??? Of heel intelligent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als ze verkeerd worden opgehangen wel....
Maar +1. Eerste juiste antwoord.
Veel zullen nu volgen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, dan wil ik die spiegelbeeldborden wel eens zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spiegelbeeld? Draai hem maar gewoon om. (Ondersteboven)
F5: Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting
Dit geldt dus ook als er voetgangers naderen en ook voor fietsers onderling, ongeacht hoe breed de weg is

F6: Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan

Het verschil is dat F5 ook voor voetgangers, fietsen etc. geldt en F6 ALLEEN voor bestuurders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tekst van F5 begint anders wel met "Verbod voor bestuurders" ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dit geldt dus ook als er voetgangers naderen en ook voor fietsers onderling, ongeacht hoe breed de weg is" Ook voor anderen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wat je schrijft is volgens mij oke. De laatste zin geeft misschien wat verwarring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij F6 staat toch anders ook echt
...VERKEER VOOR laten gaan...
De verkeersborden F5 en F6 worden altijd gebruikt in combinatie met elkaar (geboden en verboden).
De borden gaan uit van het te volgen gedrag (gebod/verbod) voor bestuurders.
Vanuit de ene rijrichting hoeven bestuurders het verkeer uit de tegenovergestelde richting NIET voor te laten gaan (F6); in het andere geval -de tegenovergestelde rijrichting- moeten bestuurders dan het verkeer uit de tegengestelde richting WEL voor laten gaan (F5).
Bij je benadering moet je dus het onderscheid maken tussen:
1. bestuurders = alle weggebruikers behalve voetgangers, en
2. verkeer = alle weggebruikers