Waarom staan er vaak bossages of ander soort begroeiingen op verkeerspleinen /rotondes ?

Dit soort beplantingen belemmeren het zicht van de autobestuurder aanzienlijk. Het geeft veel schrik reacties bij veel autobestuurders omdat het verkeer ineens vanachter de rotonde te voorschijn komt. Ik heb aanrijdingen gezien daardoor. Op rotonden waar geen begroeiing is rijdt men veel ontspannender omdat men tijdig het andere verkeer ziet aankomen. Het zou beter zijn om de eventuele begroeiing wat lager te houden,zodat men er als autobestuurder er net over heen kunt kijken,en daardoor het aankomende verkeer ziet aankomen. Vrachtwagens hebben dit probleem niet omdat ze wat hoger zitten. Dit zou een leuke vraag voor Koos Spee zijn denk ik zo !

Toegevoegd na 6 dagen:
De antwoorden vallen mij allemaal tegen....velen zijn de geijkte antwoorden die ik zelf ook wel had kunnen bedenken.

Men zou toch ook een rotonde kunnen ontwerpen die niet al te hoog is en toch een meer duidelijker overzicht geeft. En bovendien voorkomt dat een of andere onverlaat de rotonde recht over gaat steken,zoals uit enkele antwoorden blijkt.

Bovendien zouden alle rotondes en verkeerspleinen gelijk moeten zijn voor wat betreft ontwerp ,zeker voor het voorrang/of geen voorrang geven van fiets verkeer etc.
Dit geeft namelijk veel gevaarlijke situaties,voor wat betreft de fietsers ,maar ook voor het auto verkeer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in de stad zijn de rotondes beplant met vetplantjes die heel laag bijven (model rotstuin), maar wel rood en groen kleuren. En eentje met een kunstwerk erop. Prima, en je ziet het al van verre.
MissBiggie
12 jaar geleden
Ik ben vrachtwagenchauffeusse en kan er ook niet overheen kijken dus. Ik weet wat je bedoelt met schrikken. Goeie vraag.

Antwoorden (5)

Die begroeiing is er o.a. voor bedoeld om duidelijk te maken dat het een rotonde is. Als de rotonde helemaal vlak en onbegroeid zou zijn, zouden automobilisten per ongeluk rechtdoor over de rotonde kunnen gaan.
12 jaar geleden
De rotondes in de wegen dienen om de snelheid uit het verkeer te halen.

Anders had men er wel autosnelwegen van gemaakt.

Aanrijdingen op rotondes komen door onoplettendheid en zijn het gevolg van het niet goed naleven van de verkeersregels.

Vooral die rotondes waar men niet overheen kan kijken
stralen een zee van rust uit in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Nou, rij maar eens een daggie met me mee. 1 grote ergernis, die omschreven rotondes ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is even opletten met het besturen van grote voertuigen (bussen, combinatie,s), maar daar heeft u toch uw rijvaardigheidsbewijs voor gehaald waarop een rijbewijs wordt afgegeven?
Toegegeven dat sommige (voorrang) rotondes niet al te groot zijn uitgevoerd.
Maar bij juist gebruik zijn deze rotondes allemaal veilig.
MissBiggie
12 jaar geleden
Ik zeg ook nix over de veiligheid ... En met het halen van je rijvaardigheidsbewijs wordt je nix geleerd over onoverzichtelijke rotondes ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U wordt geleerd dat u afstand moet houden, uw snelheid aan moet passen en tijdig tot stilstand moet komen met uw voertuig op het overzichtelijke en vrije gedeelte van de weg.
Kimath
12 jaar geleden
Als je rustig aan komt rijden, valt het best mee vind ik zelf. Irritanter vind ik mensen die geen richting aangeven op rotondes, maar dat is de vraag niet.
Bewezen is dat juist op meer dan overzichtelijke kruisingen er aanrijdingen gebeuren. Zo zul je in Friesland midden op een open vlakte schuine schermen op kruisingen zien.
Dat doet men om de bestuurder te verplichten af te remmen en op te letten.
Zo is het inderdaad onoverzichtelijk, maar je wordt er wel dubbel zo alert door en dat is wat men wil bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal (hoop ik) niet vaak gebeuren, maar ik zag laatst een rotonde met alleen gras, en daar ging een slimpie dus gewoon rechtdoor, over de rotonde heen... Zoiets voorkom je wel met bosschages.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men een rotonde heel overzichtelijk maakt .
Dan is de kans groter op een ongeluk.
Doordat men minder ziet gaat men ook extra oppassen en rustige rijden op een rotonde .