Wat te doen als iemand onwel wordt in de trein op het station?

Stel, je zit in een lange trein, redelijk achterin. De trein staat op een station en iemand wordt onwel. De trein staat op het punt te vertrekken, de deuren gaan sluiten. De conducteur is ergens helemaal aan het begin van de trein, ver weg dus.

Hoe zorg je er nu voor dat de patiënt zo snel mogelijk hulp krijgt, zonder bovenmatig veel hinder te veroorzaken voor de treinenloop?

Ik zie een paar mogelijkheden:

Je kunt aan de noodrem trekken. De trein komt dan niet weg, de conducteur komt vanzelf naar je toe. Maar vroeger was het zo dat het heel veel werk was om een trein weer rijklaar te krijgen nadat iemand aan de noodrem had getrokken - ik weet echter niet of dat nog steeds zo is.

Je kunt ook de deur openhouden, bijvoorbeeld door er een stevige rugzak tussen te zetten. Ook dan heb je snel de aandacht van de conducteur, en nadat de patiënt is geholpen (of naar buiten gebracht) kan de trein snel weer verder.

Als derde optie zie ik het drukken op de contactknop om zo met de conducteur (of is het de machinist?) te spreken. Maar ik weet niet of die pas antwoordt nadat de trein al weg is bij het station.

Lang verhaal kort: wat kan ik in zo'n geval het beste doen?

Cryofiel
12 maanden geleden
2K

Antwoorden (3)

Bij een medische noodsituatie is het belangrijk dat de trein ophet station blijft staan. Een station is veel makkelijker te bereiken voor de hulpdiensten, dan wanneer de trein bijvoorbeeld tussen de weilanden stil komt te staan. Aan de noodrem trekken, om te voorkomen dat de trein weg rijdt, is dan een goede optie. Of het moeite kost om de noodrem weer te deactiveren is dan van latere zorg.
12 maanden geleden
Cryofiel
12 maanden geleden
Klopt natuurlijk helemaal.

Maar het doel (trein blijft op station) wordt óók bereikt als ik een stevige rugzak tussen de deur plaats.

Mijn vraag gaat er juist over of die rugzak (of de "bel-knop" om direct met het treinpersoneel te spreken) wellicht beter is dan de noodrem.

Als het voor de patiënt niet uitmaakt, maar voor het hervatten van de treinenloop wel, zou dat wellicht een betere optie zijn - ook al is alles aanvaardbaar zolang de patiënt maar zo snel mogelijk kan worden geholpen.
tinus1969
12 maanden geleden
Noodrem, absoluut. Dat is de beste garantie, veel beter dan geklooi met een rugzak. HC moet dan komen, noodrem uitschakelen en EHBO verlenen tot komst ambulance.
Pieterke
12 maanden geleden
Die rugzak lijkt me geen goede optie. De kans is aanwezig dat de deuren open en dicht blijven gaan en de rugzak naar buiten valt en de deuren alsnog sluiten en de trein gaat rijden. Ik heb weleens tussen de deuren van de tram gezeten. Die blijven dan ook open en dicht gaan totdat je je los gewurmd hebt. Ik denk dat het in de trein op dezelfde manier gaat. De noodrem is de beste garantie dat de trein blijft staan. De conducteur komt dan vanzelf wel kijken wat er aan de hand is. En de persoon helpen natuurlijk en daarbij eventueel medereizigers inschakelen.
Bordensteker
12 maanden geleden
Als ex-Belgische goederentreinmachinist heb ik eerst even wat reizigerstrein-machinisten van de NS geraadpleegd.
De noodrem bedienen is inderdaad de beste optie, óók ruim voor vertrek uit voorzorg, en óók als de trein al in beweging is gekomen!
Bij de meeste soorten treinen ziet de machinist meteen wáár in de trein aan de noodrem is getrokken en hij zal dit doorgeven aan de conducteur.
Beter dan 112 bellen (als tweede handeling) is om het NS-noodnummer 06-1318 1318 te bellen (dat tegenwoordig in alle NS-treinen opvallend aangeplakt is). De conducteur van jouw trein wordt daarna namelijk door de NS-meldkamer opgebeld dat er wat aan hand is in zijn trein en wát en wáár. Verdere medische assistentie krijg je daarna ook sneller via de conducteur.
112 bellen is geen optie om de trein te stoppen. Dit duurt veel te lang en dan is de trein allang aan het rijden. In een station trek je dus altijd eerst aan de noodrem.
(Vervolg in deel 2)
Bordensteker
12 maanden geleden
De huidige sprinters hebben inderdaad SOS-knoppen om met de machinist te spreken. Maar de machinist van een reeds rijdende trein mag daar pas op reageren als de trein het station uit is (dus al “tussen de weilanden” rijdt). Dus ook bij die SOS-knoppen in dit geval toch éérst aan de noodrem trekken! Bij lange treinen (samengesteld uit meerdere gekoppelde treinstellen) is de conducteur wellicht niet in het treinstel waar het noodgeval is. Ook daarom ben je beter af als de trein nog langs het perron staat. Dan kan hij over het perron wél naar je toe komen. Onwel worden van een reiziger gebeurt soms juist bij overvolle treinen, en daarin kan de conducteur zich nauwelijk bewegen, dus ook in dat opzicht sta je veel beter nog langs het perron. Tenslotte werd in de reacties van machinisten nog vermeld dat het na alle hulpacties weer rijklaar maken van de door een reiziger ‘genoodremde’ trein voor de conducteur (die dus tóch al naar je toegekomen is) technisch een peuleschil is.
Het is niet duidelijk wanneer je de noodrem mag gebruiken. Maar als iemand onwel is geworden, lijkt dit wel een echte noodsituatie. Het advies is om zo snel mogelijk contact op te (laten) nemen met de conducteur. Deze staat in verbinding met de machinist en kan contact opnemen met de hulpdiensten.
Aangezien de conducteur, vlak voordat de deuren sluiten, op het perron staat en ook verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren, lijkt het mij in de door jou beschreven situatie verstandig om zo snel mogelijk zijn/haar aandacht te krijgen.
12 maanden geleden
Ik zou kiezen voor de tas tussen de deur. De deuren kunnen dan niet gesloten worden en de trein zal dan niet vertrekken. De conducteur zal meteen naar de desbetreffende deur toelopen en doen wat hij in zo'n situatie moet doen.

Niet aan de noodrem trekken. Dan duurt het erg lang voor de trein weer kan vertrekken, terwijl daarvoor geen enkele noodzaak is. Het gaat erom dat hulp wordt verleend aan de onwel geworden persoon. Die hulp kan bijvoorbeeld bestaan uit het overbrengen van die persoon naar een ruimte in het station voor verdere hulp. Dat is vlugger gebeurd dan de tijd die de trein nodig heeft om na het trekken aan de noodrem weer te kunnen vertrekken.
Computoon
12 maanden geleden