Wat is dat hoge piepgeluid in de trein?

In Intercity's hoor je vaak een piepend geluid tijdens de rit. Dat blijft overigens niet op dezelfde toonhoogte maar gaat van hoog naar nog hoger en houdt steeds enkele seconden aan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-nieuwe-treinen-n-irritant.2861
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, niet gezien. Maar nu heb ik het antwoord net ff iets duidelijker :) Toch bedankt!

Het beste antwoord

Hall, Het is de transformator die de spanning van de bovenleiding omzet naar de juiste spanning voor de motor. Als de trein een hogere snelheid heeft is het weg. Het is een vervelend geluid als je erbij in de buurt zit.

Toegevoegd op 22-04-2009 17:43:30
Hall = Hallo :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gaat niet weg bij een hogere snelheid heb ik gemerkt.
Antoni
15 jaar geleden
Chris, waarom maken de oude treinen dit geluid niet en de nieuwe wel? Oude treinen zullen toch ook een transformator hebben? Wat is het verschil in het ontwerp, waardoor het ene model dit geluid wel maakt en het andere niet? Alvast dank voor je reactie.

Andere antwoorden (3)

Dat wordt veroorzaakt tussen de rails en de wielen van de trein...

Toegevoegd op 22-04-2009 17:44:35
Tussen de wrijving van de rails en de wielen is het natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is denk ik een ontwerpfoutje in het electrisch systeem van die dubbeldekkers. Je hoort het het sterkst in de voorste wagon beneden en daar zit een of andere electronische kast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Lijkt me niet een 'foutje', maar een grote fout!
heb ik al gesteld : http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-nieuwe-treinen-n-irritant.2861