Zo er kwaliteitsverschil in dure en goedkope brandstof ?

We hebben een pomp die verkoopt de benzine voor 1.76 en een andere bijvoorbeeld 1.87 per liter. Rij je op het ene langer of is de kwaliteit anders wat minder goed is voor de motor ? De pomphouder zegt van niet maar je hoort ook wel eens mensen zeggen van wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

voor de motor maakt het nauwelijks uit. duurdere merken hebben soms wat toevoegingen die schonere verbrandingen mogelijk maken en daardoor ietsiepietsie zuiniger zouden moeten rijden. de kwaliteit (octaangehalte en andere toevoegingen) van goedkopere benzine is minder constant. Ik heb 250.000km op witte pomp benzine gereden zonder enig motorprobleem (met dezelfde auto ook nog).

Hiervan is een hele mooie uitzending van de keuringsdienst van waarde. Hierin komt oa een expert van shell aan het woord. Die op een gegeven moment zich in allerlei bochten wringt, om toch maar te onder strepen dat V power echt beter is en dit en dat. Afijn het komt erop neer dat het allemaal dikke bull is. Waar het om gaat is het octaan gehalte. Dit geeft namelijk een maat voor hoeveel "energie" je kan halen uit een liter. En hoe hoger, hoe beter. Het getal is ook een percentage. Dus benzine 95 geeft minder energie dan benzine 98. De 98 versie zal dan ook duurder zijn. Buiten dit maakt het allemaal helemaal niks uit.

Bronnen:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringe...

Bij ons zitten twee pompen, op nog geen twee kilometer van elkaar af. Leuke ervan de zelfde merken zijn. De eerste is een bemande pomp en betaalt met €.1,79 voor een liter euro vrije benzine, bij de andere een onbemande pomp betaalt men 1,68. zelfde merk. Dus in de avond lekker tanken bij de onbemande tank heeft zijn voordelen, en de brandstof is gelijk. Bij de witte pompen wordt gezegd dat het de laatste brandstof is die naar boven wordt gepompt bij de raffinaderijen en wat dan vuiler kan zijn. Maar daar geloof ik niet zo in want anders mag het niet verkocht worden als het niet aan de eisen voldoet. Waar ik ook tank, mijn auto rijdt er niet slechter of beter door. Dank aan je portemonnee en tank daar waar jij je prettig bij voelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100