Wie is fout of schuldig bij wisselen rijbaan?

Stel dat ik vanaf de meest rechter rijstrook met de auto de vrachtauto inhaal en naar de middelste rijstrook rijdt. Gelijktijdig komt naast mij een andere auto van de derde rijstrook ook naar de tweede rijstrook. Wie is er fout of schuldig als het tot een aanrijding komt?

Toegevoegd na 43 minuten:
Misschien geeft de foto verwarring, maar het gaat om de drie rijstroken van vangrail tot vangrail.

Toegevoegd na 4 dagen:
Artikel 54
Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:

•Wegrijden
•Achteruit rijden
•Van een uitrit de weg oprijden, of van een weg een inrit oprijden. (voorkeur verdient: de bestuurder die uit de uitrit komt, vóór laten gaan)
•De doorgaande rijbaan=snelweg via de invoegstrook oprijden en de doorgaande rijbaan via de uitrijstrook verlaten. (bij een gecombineerde invoeg- uitrijstrook: degene die de doorgaande rijbaan = snelweg verlaat vóór laten gaan)
•Wisselen van rijstrook (daarom altijd goed over de schouder kijken en in de ‘dode hoek’)
•Keren (dit geldt dus ook bij de uitvoering van de bijzondere verrichting/manoeuvre)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
11.4K

Het beste antwoord

Beide doen een bijzondere verrichting namelijk van rijstrook wiseslen, dus gedeelde schuld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dut is midden op het knooppunt a4 a9 richting Den Haag toch? Het was even verwarrend omdat er rechts nog een baan zit. maar dat is de oprit cq afrit naar de A9
Leek eerst een gespiegelde foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik kan je plaatje niet zien, maar het is niet de bedoeling dat er links ingehaald word. Dus je zal schuldig zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kan nu het plaatje zien, en heb even overlegd, maar we weten het eigenlijk niet zo goed. Ik denk ook de auto die het meest links rijd omdat ie weer terug moet naar rijstrook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij. Je mag een vrachtwagen niet rechts inhalen, zelfs niet als je al op een afrit rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto die van de linkerbaan komt is fout. Ik heb zo een ongeluk gehad ik kwam van de erachter naar de middelste rijbaan en de linker wou hetzelfde doen.
We tikte elkaar. De linker moet de inschatting maken of hij terug kan daarbij moet hij de andere weggebruikers in de gate houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
erachter= rechter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige vraag.

Bij in- en uitvoegen is het zo dat de uitvoegende weggebruiker voorrang heeft.
Maar je kan hier de auto op de linker baan moeilijk uitvoeger noemen.

Misschien wordt er gekeken naar de schade. De auto die de schade het meest vooraan heeft had beter op moeten letten.
Maar het meest logisch lijkt me inderdaad gedeelde schuld. Ik kan me voorstellen dat zulke situaties door verschillende verzekeraars verschillend beoordeeld worden.
Kan best een lange weg zijn voor er uitbetaald wordt.