Blokkeren de wielen van een auto tijdens het rijden als de distributieriem stukgaat?

Ik heb een oude auto die het vervangen van de riem niet waard is, en wil geen ongelukken veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Antwoorden (2)

Als je distributieriem breekt, valt je motor uit - meteen. Als dat gebeurt op de snelweg, of terwijl je bijvoorbeeld net bezig bent met het oversteken van een druk kruispunt, ben je de sjaak. Dus strikt genomen blokkeren je wielen niet, maar je rolt misschien nog een kleins tukje en dan is het klaar, en dat is inderdaad gevaarlijk.
3 jaar geleden
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden, kán de motor vastslaan. De zuigers raken de kleppen, waardoor de motor (krukas) niet meer ronddraait. Omdat de versnellingsbak nog ingeschakeld is, heb je dus een vaste verbinding van de motor met de wielen. Als de motor dat vastslaat, staan de wielen ook plotseling stil. Dit gebeurt niet in alle gevallen, het kan ook dat de zuigers stuk slaan, of de rijsstangen verbuigen, dan kunnen de wielen wel blijven draaien.
Rijsstangen moet drijfstangen zijn ( de stangen tussen de zuigers en de krukas).
Toegevoegd op 11 januari 2021 17:58: tekst
jc54