Hoeveel geld ben je ongeveer kwijt aan het bezit van een 'starters' auto op jaarbasis?

O.a. aan verzekeringen, APK, onderhoud enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag . Veel mensen zijn zich niet van de kosten van hun auto bewust. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto is een financiële bodemloze put. Zorg in ieder geval dat je veilig rijdt en voldoende geld achter de hand houdt voor als er iets kapot gaat.

Antwoorden (4)

Je kan dat niet zo zeggen. Wat is een startersauto. ik heb zelf een auto uit de kleinste categorie en heb nog geen ervaring met rijden. Ik heb een basisverzekering dus betaal ik ook minder. Wegenbelasting is per provincie anders, dus dat kan ook verschillen. Ik rijd niet veel lange afstanden waardoor de brandstofkosten ook laag zijn, mede omdat mijn auto redelijk zuinig is. Kortom, ik ben relatief goedkoop uit. Belasting + Verzekering een kleine 70 euro de maand. Daarbij komen nog brandstofkosten en onderhoudskosten.

Maar goed, dit is dus sterk afhankelijk van de omstandigheden. Beter is het om tijdens het kijken voor een auto gelijk te kijken naar verzekrings en belastingkosten, dan heb je iig een idee wat de vaste kosten ongeveer zijn. Op de meeste tweedehadauto's site staan ook links om je verzekring te bereken en op de site van de belastingdienst kan je je belasting berekenen (http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik uit ga van mijn eerste auto. Een Ford Sierra Crossward 4wd uit '83. Deze heeft mij globaal 5.000 gulden per jaar gekost aan verzekeringen en belasting...

Dit teruggekoppeld naar 2009 kan je er van uit gaan dat een vergelijkbare auto (Ford Mondeo) je momenteel 2.000 á 2.500 euro per jaar gaat kosten voor de verzekering en belasting...

De APK kan je bij een Kwik-Fit al laten doen voor 25 euro. Het onderhoud hangt verder volledig af van je eigen rijstijl. Want als je ruig gaat rijden dan is je auto veel eerder onderhevig aan slijtage dan, wanneer je gewoon gaat rijden. Even los van het feit dat bepaalde automerken procentueel minder onderhoud nodig hebben...

Maar wat versta jij onder een startersauto...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een starters auto is een autootje van net geen 1000 kilo en een jaar of 12 oud.De wegen belasting is dan ongeveer 350 euro per jaar de auto loopt 1op14.je rijdt 14000km per jaar.Dat is 1000 liter benzine ter waarde van
1300 euro.De verzekering kan best aardig wat zijn.Die is afhankelijk van schadeloze jaren en leeftijd maar dat zal ook rond de 400 euro pj kunnen zijn
De aanschaf zal 1500 euro kunnen zijn .Dus het eerste jaar ben je zo 3500 euro kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet, marktplaats staat een Fiat Seiciento (of zoiets) uit 1999 te koop voor 2.500 euro. Auto in nieuwstaat met iets van 15.000 km.

Die kost je volgens mij 15 euro per maand aan wegenbelasting = 180. Reken 400 per jaar onderhoud, zit je altijd goed. Verzekering zal iets van 500 euro per jaar zijn. Dan de benzine nog, lidmaatschap ANWB, spoilertje, radiootje....

Kijk, als je zoekt en goed en goedkoop koopt dan rij je voor weinig. Koop je een Golf GTI uit 1995 met 150.000 km op de teller garandeer ik je dat je na 6 maanden weer fietst.

Succes.