Zit er verschil tussen de voorlampen van een linksrijdende auto en een rechtsrijdende auto?

Daarmee bedoel ik natuurlijk auto's waarvan het stuur ook aan de andere zijde zit en geen spookrijders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

Jazeker, daarom moet je als je met je Nederlandse auto naar Engeland gaat ook een gedeelte van de koplampen afplakken, anders schijnen ze recht in de tegenligger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onze koplampen schijnen dus een beetje naar rechts, naar de bermkant (in ons geval).

Volgens de ANWB:
Asymmetrische koplampen moeten, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, op links verkeer worden ingesteld. Als dit niet mogelijk is, kunt u, bij vooraanzicht van de auto, het rechterdeel van het glas op beide koplampen afplakken met niet-lichtdoorlatend plakband (een ‘taartpunt' van ongeveer 1/6 deel van de lamp). Hiervoor zijn geen speciale stickers verplicht. Het kan zijn dat deze wijze van afplakken u misschien ‘verkeerd om' lijkt, maar u kunt controleren of u de lampen wel op de juiste manier hebt afgeplakt door de lichten op een blinde muur te laten schijnen. U ziet dan dat het naar rechts schijnende gedeelte van de lichtbundel is verdwenen.

Bij auto's met xenonverlichting is afplakken niet mogelijk. Bij deze auto's dient u in het instructieboekje van de auto na te gaan of de auto is voorzien van een zogenaamde omstelinrichting waarmee de lampen op links rijden kunnen worden ingesteld. Ook lampen die zijn uitgerust met glas dat niet is verdeeld in vlakken mogen vaak niet worden afgeplakt. Raadpleeg zonodig uw dealer voor een juiste handelwijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje, wist ik ook niet! wat een leerzame dag vandaag op gv :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog een bron en toelichting bijgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt, hebben ook net iets andere kenmerken hetzelfde geldt ook weleens voor de lampen in de fittingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef dus het antwoord niet meer te geven...een plus derhalve